Se zbožím na koleje – Bárta chce znovu ulehčit nákladním vlakům

Praha – Ministr dopravy Vít Bárta chce příští rok – v krátké době podruhé – snížit poplatek za použití kolejí pro nákladní vlaky. Ministr to řekl dnes na Žofínském fóru. První snížení poplatku s platností od ledna oznámilo ministerstvo už v pondělí. Snížení poplatku příští rok by zřejmě platilo od ledna 2012. Bárta zároveň na Žofínském fóru obhajoval svůj nápad oslovit čínské stavební firmy. Hrozba, že české dálnice postaví Číňani, dráždí domácí stavebníky. Příští rok přitom hrozí, že některé z nich budou muset kvůli nedostatku zakázek propouštět.

Nižší poplatek za koleje pro nákladní vlaky

„Příští rok znovu snížíme ceny, alespoň trošičku,“ řekl dnes ministr s tím, že cílem je dále podpořit přesun zboží ze silnic na železnic. Budoucnost je podle ministra v takzvané kombinované dopravě, kdy zboží při přesunu využije kamiony i nákladní vlaky.

Prvním snížením by měli nákladní dopravci ušetřit příští rok zhruba 11 procent poplatku, u ČD Cargo jde o 270 milionů korun. Jak připomněl Bárta, železnici by mělo prospět i zvýšení mýtného na dálnicích o čtvrtinu, stejně by mělo mýtné růst i od roku 2012.

Ministr se dnes opakovaně dostal do křížku se sdružením nákladních silničních dopravců Česmad Bohemia. Zatímco podle Česmadu dopravci po zvýšení mýta musejí zvýšit cenu za přepravu, podle Bárty zdražení není nutné. Ministr připomněl, že majitelé kamionů dostanou od státu příští rok 300 milionů jako dotaci na zvýšení konkurenceschopnosti, například školení řidičů. „Česmad může sám expandovat na železnici,“ uvedl ministr.

Spolu se snížením poplatku pro ČD Cargo oznámil ministr v pondělí zvýšení platby za použití kolejí pro osobní dopravu. Jen České dráhy to bude stát příští rok navíc 270 milionů, letos ČD zaplatí za použití kolejí 1,4 miliardy korun.

Hrozba, že české dálnice postaví Číňani, dráždí domácí stavební firmy

Bárta dnes hájil před zástupci stavebních firem nápad zapojit do výstavby českých dálnic čínské firmy. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je však takzvaná čínská cesta nesmyslná ve chvíli, kdy mají české stavební firmy kapacitu na prostavění 100 miliard korun ročně.

Napříkad čínská společnost Covec staví v Polsku 50kilometrový úsek dálnice za polovinu ceny, než nabízeli místní stavbaři. „Jestliže v Polsku čínské firmy dokázaly uspořit 50 procent nákladů, tak je to prostě o tom, že v případě čínské firmy dokážeme postavit ne jeden, ale dva obchvaty,“ říká Bárta.

Českým stavbařům nejvíc vadí, že čínské firmy těží ze státních dotací, a díky tomu pak mohou nabízet výrazně nižší cenu. Státní podpora je přitom v unii zakázaná. „Jenom vstup Covecu na polský trh představoval, pro jeden tendr A50, příspěvek státu v úrovni 100 milionů dolarů,“ vysvětluje Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Svaz si ale zatím nehodlá stěžovat přímo v Bruselu. Podle Matyáše se zaměřil na to, aby od takzvané čínské cesty odradil českou vládu: „Já jsem velice rád, že jak pan premiér, tak ministr práce a sociálních věcí a pan ministr Kocourek nehodlají vyvolat problémy na českém pracovním trhu.“