ŽOS Vrútky zrekonstruuje restaurační vozy pro ČD

Praha – České dráhy pošlou své restaurační vozy na rekonstrukci do slovenské společnosti ŽOS Vrútky. Slovenská firma zvítězila ve výběrovém řízení na modernizaci 21 vozů, které vznikly na konci 70. let minulého století ve východoněmeckém Budyšíně, dráhy za rekonstrukci zaplatí celkem 730 milionů. Dráhy oznámily také výsledek dalšího tendru, který se týká tzv. revitalizace 110 rychlíkových vagonů 1. a 2. třídy. Za 130 milionů korun opraví vozy firma Janoza CZ.

V rychlíkových vozech – tzv. „koženek“ – které vznikly rovněž v Budyšíně v 70. a 80. letech, proběhne oprava a nové čalounění sedaček, výměna obložení v kupé, výměna podlah nebo renovace toalet. Dráhy dříve o těchto opravách hovořily jako o „humanizaci“ rychlíkových vozů. Revitalizované vagony by se měly objevovat na rychlíkových linkách Praha – České Budějovice nebo Praha–Cheb. V současnosti už několik „humanizovaných“ vozů jezdí, jde ale o zkušební opravy, podle nichž dráhy vybíraly nejvhodnějšího dodavatele.

Restaurační vozy, z nichž část už za sebou má jednu rekonstrukci na začátku 90. let, jsou dnes jedním z mnoha trnů v patě ČD. Z technických důvodů musel dopravce letos snížit jejich maximální povolenou rychlost ze 160 na 140 km/h, tento limit potom platí i pro soupravy sestavené jinak z rychlejších vozů – například spoje Eurocity do Vídně nebo Bratislavy. Proto se vagony ve Vrútkách dočkají rekonstrukce podvozku, například dostanou kotoučové brzdy místo špalkových. „Tato změna umožní zvýšit rychlost vlaků, ve kterých jsou tyto restaurační vozy zařazeny, na české maximum, tedy 160 kilometrů za hodinu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Cestující se v restauračních vozech také setkají s docela novým interiérem. Vagony dostanou například klimatizaci, nově bude vybavena jejich kuchyně, pro cestující budou k dispozici elektrické zásuvky.

ŽOS Vrútky provedla také dosud poslední výraznější rekonstrukci vozů, kdy z původních lehátkových vagonů s bufetovým oddílem udělala vagony 1. třídy s bistrem, které v současnosti jezdí například na rychlíku Praha–Mnichov. Společnost také v minulých letech rekonstruovala pro slovenské železnice stejný typ restauračních vozů, který bude nyní modernizovat pro ČD.

Revitalizovaný vůz
Revitalizovaný vůz