Některé trati končí, na zbylých se mění jen málo

Praha – Jen malé změny přináší nový železniční jízdní řád platný od dnešního dne. Drobná zlepšení přináší cestujícím například v okolí Prahy nebo Plzně, další omezení naopak připravil v Jihočeském kraji, který přitom už loni zrušil řadu spojů. Na několika tratích v Čechách i na Moravě provoz v sobotu skončil, jinde skončí v nejbližších měsících. Část z nich zřejmě bude úplně zrušena. Změny přicházejí i do dálkové dopravy, například rychlíky Praha–Hradec Králové už nejezdí každou hodinu, drobně se zkracuje jízdní doba z Prahy do Plzně, do Vídně přestává jezdit Pendolino.

Jihočeský kraj

Jihočeský kraj je jedním z regionů, které se rozhodly vyhovět Správě železniční dopravní cesty s požadavkem na ukončení objednávky vlaků na prodělečných lokálkách. Od března 2011 tak kraj odřekl objednávku na trati Dívčice–Netolice. Do února tedy budou po dráze jezdit vlaky, potom už budou muset lidé přestoupit do autobusů.

Zlikvidovat regionální železniční dopravu se kraj rozhodl také na meziregionální spojnici Strakonice – Horažďovice předměstí. Každý den po ní podle nového jízdního řádu jezdí jediný pár osobních vlaků. Obyvatelé menších obcí ležících mezi oběma městy tak musí přestoupit do aut. Cestující ze samotných Strakonic a Horažďovic se mohou nadále spolehnout na rychlíky. Naopak mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi jezdí podle nového jízdního řádu navíc jeden osobní vlak.

Jihočeský kraj se také rozhodl „pohřbít“ svou železniční historii. Na Křižíkem elektrizovanou trať Tábor–Bechyně, která dnes jako poslední má v troleji stejnosměrný proud s napětím 1500 voltů, objednal motorové soupravy Regionova. Svezení elektrickým vlakem po druhé nejstarší elektrické trati v republice tak bude nadále možné pouze brzy ráno nebo při zvláštních jízdách.

Jihomoravský kraj

Jenom málo se s novým jízdním řádem mění v regionální železniční dopravě v Jihomoravském kraji. Dráhy zkracují intervaly na páteřní lince Tišnov–Brno–Hrušovany. V novém jízdním řádu na ní je v ranní i odpolední špičce čtvrthodinový interval v celé trase, dosud jezdily posily pouze mezi Brnem a Kuřimí. Novinkou je v regionu také ranní vlak ze Znojma do Vídně.

Omezen je naopak provoz mezi Ivančicemi a Oslavany. Vlaky tam budou nyní jezdit jen o víkendech a v turistické sezoně.

Karlovarský kraj

Ačkoli Karlovarský kraj nesnížil svoji objednávku spojů, vlaků v novém jízdním řádu přesto ubývá. České dráhy dosud najely 350 tisíc kilometrů na vlastní náklady, nyní se ale tento nájezd snižuje na třetinu. Celkově jde ale pouze o malé omezení, protože celkem v regionu ujedou osobní vlaky za rok přes dva miliony kilometrů.

Po sporech mezi drahami, krajem a městem Karlovy Vary zaplatil krajský úřad vlaky mezi horním a dolním nádražím v regionální metropoli. Změnu grafikonu ale nepřežily všechny spoje. Dosud jezdilo denně 47 vlaků, s novým jízdním řádem jich zůstává 40. Kraj dříve za spojení mezi oběma nádražími neplatil, pro dráhy šlo především o manipulační jízdy do depa. To však bylo zrušeno, takže dráhy hrozily, že bez krajských doplatků po trati přestanou jezdit.

Cestující musí zapomenout na jeden pár vlaků mezi Karlovými Vary a Kláštercem na Ohří. Několik spojů už nejezdí ani po tratích Potůčky–Karlovy Vary a Loket–Nové Sedlo nebo na dráze z Chebu do Vojtanova.

Královéhradecký kraj

Vylepšení se dočkali cestující na trati z Týniště nad Orlicí do Letohradu na pomezí Královéhradeckého a Pardubického kraje. Původní rychlíky Praha–Letohrad byly už s jízdním řádem pro rok 2010 nahrazeny spěšnými vlaky z Hradce Králové, které ale končily už v Doudlebech nad Orlicí, a pro další cestu bylo nutné přestoupit. Podle nového jízdního řádu už přestup není nutný, spěšné vlaky jsou prodlouženy až do Letohradu.

Královéhradecký kraj se po loňském velkém škrtání rozhodl naklonit si cestující a zavede nový vlak. Ten umožní lepší večerní spojení krajského města s Trutnovem, z Hradce bude odjíždět po desáté večer – o dvě hodiny později než dosud poslední spoj.

Liberecký kraj

Liberecký kraj je region, kde zítra znamená včera – přinejmenším na kolejích. Jako jediný vypsal výběrové řízení na zajištění regionální dopravy na několika důležitých tratích a nyní sklidí první plody snahy krajského úřadu. Na trati Liberec–Zittau–Varnsdorf začínají v hodinovém taktu (s mezerami v době, kdy jedou čtyři páry vlaků Liberec–Drážďany) jezdit moderní dieselové jednotky společnosti Arriva. Jednou za dvě hodiny jede vlak z Varnsdorfu dále do Rybniště, zbylé spoje pokračují do saského Seifhennersdorfu.

Protože v druhém výběrovém řízení na trati Liberec–Tanvald–Harrachov včetně odbočných lokálek vyhrály České dráhy, mnoho se na této trati nemění. Během roku se však mají také na tomto úseku objevit nové motoráky.

Moravskoslezský kraj

Méně přestupů čeká Ostravany při cestě do Opavy, resp. Krnova motorovým rychlíkem. Část spojů, které dosud začínaly na Svinově, je prodloužena a nově jezdí už z centra Ostravy. Kromě rychlíků sestavených z motorových vozů vyrobených v 90. letech slibují dráhy, že budou po celý rok na linku Ostrava–Opava nasazovat výhradně nové elektrické jednotky CityElefant. Staré soupravy ze 70. let by se na ni tedy už neměly podívat. Další významnější změny se týkají přeshraniční dopravy. Zaveden je přímý spoj Bohumín–Vratislav, trochu se zlepšuje spojení kraje s Žilinou.

I v Moravskoslezském kraji chce stát zrušit jednu lokálku. Tentokrát však jde o trať fakticky už neexistující – dráhu z Hostašovic do Nového Jičína zničily loni v létě povodně. Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že ji neopraví, protože však úředně stále existovala, dráhy musely na trati zajišťovat náhradní autobusovou dopravu. Ta nyní skončí, kraj místo ní objednal běžné autobusové linky.

Olomoucký kraj

Požadavku státu na ukončení provozu na některých tratích vyhověl také Olomoucký kraj. Nadále není možné svézt se po dráze Velká Kraš–Vidnava. Končí také občasný turistický provoz mezi Litovlí a Mladčí. Na žádost polské strany nadále není možné svézt se přímými vlaky z Jeseníku do Nysy, resp. z Ostružné do Opole.

I tam, kde nezasáhl stát nebo jiný region, však vlaků ubývá. Krajský úřad se rozhodl omezit provoz na lokálkách o víkendech, svátcích a o prázdninách. Podle krajské ředitelky ČD jezdily rušené spoje nevytížené.

Pardubický kraj

Ačkoli také v Pardubickém kraji končí provoz na jedné trati – lokálce z Chrudimi do Heřmanova Městce – celkově zůstává objem dopravy zachován, resp. se o 0,1 procenta zvyšuje. Úspory ze zrušené trati dovolují posílit důležitější vlakové spoje. Protože se na hlavní trati Pardubice–Česká Třebová zhoršilo večerní rychlíkové spojení, přibývají regionální vlaky, více kilometrů oproti letošnímu roku najedou vlaky také mezi Ústím nad Orlicí a hranicemi s Polskem u Lichkova.

Provoz mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem si Pardubický kraj neobjednal, protože podle úřadu jezdily vlaky téměř prázdné. Proti rušení trati se postavily přilehlé obce. Nakonec přistoupily na kompromis. Místo vlaků budou dále jezdit autobusy. „Jediné, co se nám z toho podařilo vytěžit, je náhradní autobusová doprava o sobotách a nedělích, tato náhradní doprava ovšem nepomůže okolním obcím, protože to bude přímá linka Heřmanův Městec–Chrudim,“ uvedl starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek (ODS).

Plzeňský kraj

Podobná linka, jako je pražská Městská linka, začne v pondělí jezdit také v Plzni. Pojede napříč městem po Dráze císaře Františka Josefa – z Blovic přes hlavní nádraží do Kozolup. Obslouží pět zastávek v Plzni a další v jejím nejbližším okolí. Na Plzeňské lince, která bude zatím jezdit v pracovní dny jednou za dvě hodiny, budou k vidění dieselové Regionovy, ačkoli celá její trasa vede po elektrizované trati.

Praha a Středočeský kraj

Na změny v městské železniční dopravě se musí připravit Praha. Regionální linka na Úvaly poprvé nezačíná výhradně na Masarykově nádraží. Některé spoje, které končí právě v Úvalech, jsou nově propojeny s berounskou linkou S7, a jezdí tedy z hlavního nádraží.

Mění se také tzv. Městská linka S41, která jezdí z Roztok přes Holešovice do Libně. Nově je v provozu i o víkendech, kdy je dokonce prodloužena z Libně do Hostivaře. Vedena je přes malešické nákladové nádraží, zatím ale nikde nezastavuje. Slouží tak především jako přípoj od Libně nebo Holešovic na regionální vlaky na Benešov. V pracovní dny už nemá na Městské lince jezdit motorová souprava Regionova, nýbrž stará elektrická jednotka „Žabotlam“, pro niž to bude jedna z posledních „štací“. Na většině dalších linek tyto vlaky stále ve větší míře vytlačují o několik generací novější jednotky CityElefant.

Regionovy zůstávají na Městské lince o víkendech, v pracovní dny budou jezdit na lince S65 ze Smíchova (ze zastávky Na Knížecí) do Zličína, resp. Hostivic. Linka byla původně zavedena jako náhrada za tramvaje při výluce na souběžné trati, ale pražská organizace ROPID se rozhodla vlaky zachovat, jsou podle ní docela oblíbené.

Ústecký kraj

Se změnou jízdního řádu končí provoz osobních vlaků v úseku Blatno u Jesenice–Podbořany, vlakem tak mohou nadále cestovat pouze lidé z větších obcí, kde zastavují rychlíky na lince Plzeň–Most.

Zřejmě do léta bude pokračovat výluka poničené trati Česká Kamenice–Jedlová, v provozu tak zůstávají autobusy vedené podle zvláštního jízdního řádu. Na osobních vlacích na přeshraniční lince z Děčína do Bad Schandau jsou nově nasazeny německé dieselové jednotky. Dosud provoz zajišťovaly staré motoráky Českých drah, o víkendech jezdily soupravy lehátkových vagonů upravených k sezení.

Vysočina

Pouze do konce kalendářního roku objednal kraj dopravu na trati Moravské Budějovice–Jemnice. Ačkoli se obce snaží trať získat do své správy a provoz by mohl být v příštím roce obnoven, prozatím počítá jihlavský krajský úřad s tím, že se počet vypravovaných vlaků v lednu sníží. Samotná změna grafikonu 12. prosince však podobně zásadní změnu nepřináší.

Grafikon zavádí nový ranní vlak z Bystřice nad Pernštejnem do Nového Města na Moravě, zrušena je naopak páteční podvečerní posila z Nového Města do Nedvědice a zpět.

Během roku přijedou na Vysočinu první dieselové jednotky Regioshuttle. Jde o první docela nové motoráky, které České dráhy objednaly po roce 1997, jejichž první série se objeví kromě Libereckého kraje právě na Vysočině. Na kolejích regionu by měly být nové vlaky k vidění od června.

Zlínský kraj

Ve Zlínském kraji zůstává po změně jízdního řádu přibližně stejný počet vlaků jako dříve. Novinkou je podvečerní spěšný vlak z Brna do Bylnice a ranní vlak z Vlárského Průsmyku do Brna. Ten navíc ve školním roce bude jezdit v neděli až z Trenčína.

Vizovice získávají přípoj od Zlínského expresu, který pozdě večer přijíždí do Zlína z Prahy. Brzy ráno jede z Vizovic do Zlína přípojný vlak na expres v opačném směru.

Odjezdy dálkových vlaků na vybraných linkách v pracovní dny:

Praha – Brno (přes Pardubice)

  • z Prahy hl. n.: EC/IC: 4:39–19:39 (po 60 min), R: 5:48–17:48 (po 120 min), 20:39
  • z Brna hl. n.: EC/IC: 5:35–20:35 (po 60 min), R: 4:31, 6:47–20:47 (po 120 min)

Praha – Ostrava

  • z Prahy hl. n.: SC: 5:13–19:13 (po 120 min, nejede v 7 h), IC/Ex: 4:17–20:17 (po 120 min), Regiojet: 5:27–19:27 (po 120 min, jede i v 14 h)
  • z Ostravy hl. n.: SC: 4:37, 5:37–17:37 (po 120 min, nejede v 11 h), IC/Ex: 3:48, 5:48, 7:55–19:55 (po 120 min), Regiojet: 4:48–18:48 (po 120 min, jede i v 5 h)

Praha – Ústí nad Labem

  • z Prahy hl. n.: EC/R: 4:31–19:31 (po 60 min, nejede v 5 h), R („pomalé“): 5:20, 6:50–12:50 (po 120 min), 14:50–20:50 (po 60 min), 23:31
  • z Ústí n. L. hl. n.: EC/R: 6:13–22:13 (po 60 min), R („pomalé“): 4:40–9:40 (po 60 min), 11:40–19:40 (po 120 min)

Praha – Plzeň

  • z Prahy hl. n.: 4:10–21:10 (po 60 min), 23:40
  • z Plzně hl. n.: 4:10–22:10 (po 60 min)

Praha – České Budějovice (přes Tábor)

  • z Prahy hl. n.: 5:16–22:16 (nejede v 10 a 21 h)
  • z Č. Budějovic: 4:04–20:04 (nejede v 11 h)

Brno – Ostrava

  • z Brna hl. n.: 5:02–21:02 (po 60 min, nejede v 8, 10, 20 h)
  • z Ostravy hl. n.: 4:35–20:35 (po 60 min, střídavě ve 35 a 45, nejede v 9, 11, 19 h)

Brno – Olomouc (přes Vyškov)

  • z Brna hl. n.: 5:18–19:18 (po 120 min)
  • z Olomouce hl. n.: 5:58, 7:07–19:07 (po 120 min)

Brno – České Budějovice

  • z Brna hl. n.: 7:20–19:20 (po 120 min, v 9 h pouze v létě)
  • z Č. Budějovic: 4:10–18:10 (po 120 min, v 10 h pouze v létě)

Plzeň – České Budějovice

  • z Plzně: 6:03–20:03 (po 120 min)
  • z Č. Budějovic: 6:01–20:01 (po 120 min)