GM zahajuje hromadnou výrobu svého elektromobilu

Detroit - První hybridní elektromobil koncernu General Motors – Chevrolet Volt se začal sériově vyrábět. Má být prvním krokem k elektrifikaci aut. Automobilka proto kvůli ní nově zaměstná 1000 inženýrů, kteří budou další elektromobily vyvíjet. Zatím je však brzdí cena a výdrž baterií. Nedostatkovým zbožím se stává zejména prvek lithium, bez kterého se moderní články neobejdou.

První sériový Chevrolet Volt chce konkurovat například Toyotě Prius, funguje však na obráceném principu. Elektromotor je hlavní pohonnou jednotkou, zatímco pomocný benzínový motor pouze nabíjí baterie. „Toto je první krok, jednoho dne možná dojde k průlomu a my chceme být na špičce - ne někde v laboratoři, ale na silnici,“ tvrdí ředitel General Motors Dan Akerson.

Za model Volt zákazníci ve Spojených státech zaplatí 40 tisíc dolarů. Jeho evropský protějšek Opel Ampéry se bude prodávat za 43 tisíc eur, což může zákazníky odradit. „Ceny benzinu jsou nyní stabilní, řada lidí si nebude chtít připlácet za technologii, která by účty na pumpě snížila, nemají to momentálně zapotřebí,“ říká analytik Karl Bauer.

Největší boom elektromobilů se čeká do 3 let. Problémem je ale důležitý prvek pro výrobu baterií – lithium. Na trhu je ho nedostatek a těží se hlavně v nepřístupných oblastech jihoamerických And. Vyřešit stoupající spotřebu by ale měla vyřešit recyklace starých baterií, včetně těch z notebooků a mobilních telefonů.