Praha už zná kompetence jednotlivých radních

Praha - Pražští radní si na dnešním zasedání rozdělili kompetence. Protikorupční problematiku, kterou koalice neúspěšně nabídla TOP 09, dostala na starosti Aleksandra Udženija (ODS). Rozdělením kompetencí ale zároveň zamíchala rezignace Lukáše Plachého (ČSSD). Zodpovědnost jednotlivých radních odpovídá koaliční dohodě. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) tak bude mít na starosti oblast financí, bezpečnost, vnější vztahy, legislativu a výzkum.

Čerstvě zvolený primátor dodal, že do jeho pravomocí spadají i oblasti v radě, které nejsou obsazeny. Zodpovídat by tak měl i za transparentní veřejnou správu, tedy protikorupční opatření, i za životní prostředí. Protikorupční problematiku měl mít na starosti původně radní za TOP 09, vítěz voleb ale nabídku opakovaně odmítl. Do funkce byl proto v úterý zvolen formálně Boris Šťastný (ODS), druhý den rezignoval. Podle Svobody stále koalice věří, že TOP 09 na nabídku kývne. Do té doby se ale protikorupčními opatřeními bude zabývat Udženija, která se vedle toho má starat také o majetek a podporu podnikání.

Oblast životního prostředí do správy získal Lukáš Plachý (ČSSD). Ten ale dnes kvůli kauze s údajným uplácením spolustraníka rezignoval. Jeho pravomoci proto dočasně převzal Karel Březina (ČSSD), který se na základě koaliční smlouvy stal prvním náměstkem primátora. Březina bude ze své funkce zastupovat primátora v nepřítomnosti. Starat se také bude o dopravu a informatiku.

Rada má další tři náměstky. Josef Nosek (ČSSD) bude zodpovídat za územní plán, Antonín Weinert (ČSSD) za školství, sport a památkovou péči a Ivan Kabický (ODS) za zdravotnictví, volný čas a výstavnictví. Radnímu Petru Dolínkovi (ČSSD) připadla gesce sociální politiky, bydlení a evropských fondů, Lukáši Kauckému (ČSSD) kultura s cestovním ruchem a Radku Lohynskému (ODS) infrastruktura.

Ředitelé odborů mají vzejít z výběrových řízení

Nové vedení Prahy se rovněž rozhodlo, že vypíše výběrová řízení na ředitele odborů magistrátu i některých příspěvkových organizací. Podle Svobodových slov se začne na odborech, kde mohly být v minulosti problémy. Které to budou, nechtěl ale upřesnit. Zároveň chce rada zadat audit důležitých zakázek, smluv a majetkových transakcí z minulosti. „Ten proces už byl nastartován. Už mám nějakou představu časového harmonogramu, začátkem příštího týdne začneme jednotlivé pracovníky oslovovat,“ řekl k výběrovým řízením Svoboda. Konkrétní jména nebo odbory ale nechtěl uvést s tím, že nejprve si promluví s konkrétními pracovníky, na jejichž post bude výběrové řízení vypsáno. Svoboda předpokládá, že většina úředníků si svoje místo obhájí. Neměla by to být hromadná čistka, ale spíše prověření toho, že úředník má odpovídající kvalifikaci, dodal primátor.

Jak si strany rozdělily místa v městské radě?

Každá strana bude mít v jedenáctičlenné radě pět míst. Zbývající křeslo zatím obsadí primátor Svoboda.

ODS - finance, bezpečnost, územní plán, majetek města a infrastruktura

ČSSD - doprava, informatika, evropské fondy a životní prostředí

K dalším prioritám, které dnes rada města pro prvních 100 dní svého působení schválila, patří audit důležitých zakázek, smluv a majetkových transakcí města z minulosti. Audit se bude týkat všech mediálně diskutovaných kauz a projektů v hodnotě nad deset milionů korun. Analyzovat chce rada také smlouvy se společností Incheba, která provozuje holešovické výstaviště.