Příliv Regionov nekončí, dráhy koupí další sérii

Praha – České dráhy vyhlásily výběrové řízení na rekonstrukci dalších starých motorových vozů řady 810 a přívěsných vagonů odpovídající konstrukce na dvoudílné částečně nízkopodlažní dieselové jednotky. Dosud všechna výběrová řízení na modernizace těchto motoráčků měla jediný výsledek – vlaky Regionova ze šumperské strojírny PARS, kterých po českých kolejích jezdí už přes 160.

Další zakázka na dodávky Regionov – nebo obdobných vlaků, vyhraje-li v soutěži jiná společnost – by měla rozšířit vozový park drah o dalších jedenáct souprav. Jezdit budou v Pardubickém, Moravskoslezském a Středočeském kraji. Dopravce je za rekonstrukce ochoten dát 286 milionů korun, část peněz má jít z Regionálních operačních programů.

Sériové rekonstrukce starých dvounápravových motorových vozů, které se vyráběly v 70. a 80. letech minulého století, kdy jich musely ČSD nakoupit nečekaně vysoké množství, probíhají od roku 2006. Regionovy už jezdí ve všech krajích, podobně jako původní motoráky ale nejsou k vidění pouze na krátkých lokálkách, nýbrž například také na spěšných vlacích, které jedou i několik hodin.

Motorové vozy řady 810 (dříve M152.0) z Vagonky Studénka měly původně jezdit na krátkých tratích, jejich objednávku musely dráhy znásobit, když strojírny v 70. letech zastavily výrobu většího motorového vozu určeného pro regionální dopravu na delších tratích. Pokusné rekonstrukce vozidel proslulých tvrdými lavicemi a trhanou jízdou proběhly už v 90. letech. Kromě řady 811, která dostala především nový motor a nové sedačky, zatímco zbytek vozu se nezměnil, vznikla v Šumperku výraznější rekonstrukce motoráku na řadu 812 a přívěsného vagonu na řídicí vůz řady 912. Zeleně zbarvená souprava, která dostala přezdívku Esmeralda, se stala vzorem Regionovy. Ta už má na rozdíl od prvního prototypu podobu nerozpojitelné dvoučlánkové jednotky.

Motorák
Motorák