V Tokiu mají první vodíkový ekobus

Tokio - V Tokiu poprvé vyjel na pravidelné lince městské dopravy ekologický autobus na vodíkový pohon. Jezdit bude mezi letištěm a západní částí města. Stroj vyrobila firma Hino Motors ve spolupráci s Toyotou. Japonsko chce do budoucna postavit speciální dálnici, na které budou jezdit právě jen automobily na vodík. Podobné autobusy, jako mají v Japonsku, jsou už ve zkušebním provozu například v Londýně, ale třeba i v Sao Paulu. Rozvinutou síť ekobusů má Norsko. Vodíkový autobus jezdí už i v České republice.

Hlavními výhodami japonského hybridního autobusu jsou téměř neslyšný zvuk motoru a nulové emise. Palivo pro tento typ ekologických autobusů vzniká chemickou reakcí mezi vodíkem a kyslíkem. Řada vývojových specialistů v nich spolu s elektromobily vidí budoucnost silniční dopravy. Na této cestě ale stojí ještě mnoho překážek.

„Doufáme, že jakmile si cestující vyzkouší, že jízda těmito hybridními vozy je tichá a plynulá, opustí je nedůvěra a začnou podporovat šíření těchto vozidel,“ uvedl Masahiro Yoshida ze společnosti Haneda Airport's service.

Reportáž Michaely Polákové (zdroj: ČT24)

Podobné autobusy jako v Japonsku jsou už ve zkušebním provozu i jinde. Svůj vodíkový autobus má ale i Česká republika. V Neratovicích u Prahy stojí vodíková pumpa a na linkách MHD tam jezdí vodíkový autobus.

Na vývoji tzv. TriHyBusu spolupracovaly od roku 2005 Ústav jaderného výzkumu v Řeži, Škoda Electric a společnost Linde. Základním zdrojem energie autobusu je elektřina z palivových článků, které jsou doplněny o baterii a výkonný kondenzátor, takzvaný ultrakapacitor.

Hromadnému rozšíření vodíkových autobusů brání vysoké pořizovací náklady, neexistující infrastruktura čerpacích stanic a samotná výroba vodíku.

V Neratovicích jezdí na linkách MHD vodíkový autobus.
Zdroj: ČT24