V Českých Budějovicích skončí elektronická peněženka

České Budějovice - Ambiciózní projekt elektronické peněženky v mobilu v Českých Budějovicích končí. Systém, který měl fungovat i jako elektronická obdoba známé pražské Opencard, obyvatele nezaujal. Datové jízdenky byly totiž pro uživatele problematické z hlediska instalací aplikace do mobilních telefonů. Město proto provozovateli systému neprodlouží smlouvu. Přijde ale nejméně o 4,5 milionu korun. Českobudějovičtí radní rozhodli, že k březnu 2011 ukončí pilotní platební systém veřejných služeb ve městě prostřednictvím mobilních telefonů.

Dopravní podnik podle vedoucí obchodu a marketingu Ivany Štěpkové prodá tímto způsobem měsíčně na 4 500 SMS jízdenek a přibližně 350 datových. Podnik a město, které pilotní projekt financovaly, chtěly tímto způsobem usnadnit cestujícím nákup jízdenek. Město zvažovalo rozšíření systému na platby stravného či lístky na kulturu.

„Po ukončení pilotního projektu už nechceme v tomto projektu pokračovat,“ uvedl primátor Českých Budějovic Juraj Thoma (OPB).

V Českých Budějovicích se využívají SMS jízdenky, známé již z jiných měst, a jako první tam v květnu 2009 zavedli datové jízdenky, kdy je nutné mít v mobilu nainstalovanou aplikaci a po registraci vložit peníze na účet, ze kterého se pak odečítá hotovost za jednotlivé trasy. Tento projekt byl zaveden jako doplňkový prodej, který měl zvýšit komfort cestujících.

Systém, který kromě známých SMS jízdenek umožňuje platit za parkování nebo jízdu městskou dopravou prostřednictvím speciální aplikace v mobilních telefonech, skončí 31. března.

„Byl to de facto nový modul, nový systém, který nikde nebyl vyzkoušený. Proto jsme to i brali jako pilotní projekt,“ řekla náměstkyně primátora Českých Budějovic Ivana Popelová (OPB).

Podle opozice jde o vyhozené miliony. „Jedná se minimálně o 4,5 milionu korun, zatímco příjmová stránka se pohybovala v řádech tisíců korun,“ uvedl opoziční zastupitel František Jelen (ODS).

Město odvádí soukromé firmě měsíčně nejméně 80 tisíc korun. Přitom složitější systém placení mobilem využívá, v případě dopravního podniku, maximálně několik desítek lidí denně.

Podle společnosti Direct pay, která systém navrhla a nyní jej spravuje, je na vině nedostatečná propagace. Tu mělo na starosti město. Datové jízdenky se ale ukázaly být podle Popelové velmi problematické. Při letošní květnové kampani, při které společnost Knebl mobil tyto služby nabízela a instalovala zájemcům aplikaci do mobilu, se zjistilo, že na ni dokáže reagovat jen 20 procent mobilů. „Společnost Direct pay, která službu dodávala, však neměla příliš velký zájem aktualizovat aplikaci,“ uvedla před časem náměstkyně.

SMS jízdenky hodlá město zachovat. A společnost Direct pay ještě věří, že se jí podaří smlouvu prodloužit. Oslovení představitelé magistrátu to ale považují za nereálné. Smlouvu se společností město neprodlouží a pilotní projekt ukončí k 31. březnu 2011. Je to i proto, aby dopravní podnik měl tři měsíce na jednání s operátory o tom, jak zajistí službu prodeje SMS jízdenek, které byly dražší, ale byly poměrně využívány, dodala náměstkyně.