Psychiatři: Posudky školních psychologů neřeší problémy dětí

Praha – Lékaři stále častěji upozorňují na vzrůstající výskyt psychických problémů mezi školáky. Poruchy chování, deprese či úzkost jsou ve školních kolektivem již frekventovaným jevem, proto žáci v mnohem větší míře vyhledávají pomoc psychiatrů. Podle lékařů za to může zejména hektický způsob života a vysoké nároky na děti. Problém však často řeší pouze školní psychologové, na jejichž kvalitu posudků si doktoři stěžují.

Dětští psychiatři prý dostanou možnost vyšetřit pouze desetinu nemocných dětí. Svou roli zde podle odborníků hrají hlavně společenské zábrany. „Společensky přijatelnější pro rodiče je přijmout doporučení na neurologii a nebo do školských zařízení, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny,“ uvedla ředitelka Dětské psychiatrické léčebny Opařeny Iva Hodková.

O rozdíly v diagnostických výstupech z poraden a psychiatrií se již začínal věnovat také ministr školství Josef Dobeš (VV). „Já bych rád psychology z těch poraden stáhl na samotné školy. To znamená, přivést psychology-praktiky na školy, aby spolupracovali s odbornými psychiatry,“ nastínil ministr. Podle něho by navíc mělo školních psychologů přibýt. Nyní jich je na více než 4000 školách pouze 400, v budoucnu by se měl jejich počet zvýšit na 1000.

Počet dětí, které psychiatry potřebují, přitom roste. Stres a nároky na výkon, nebo častější rozchody rodičů v dítěti mohou postupně probouzet hyperaktivitu, úzkost nebo deprese.