2010 a železnice – malé pohledy do budoucnosti

Praha – I když na železnici zůstalo na první pohled po celý rok 2010 vše při starém, začal se zvedat vítr změn. Zatím však šlo spíše o ojedinělé výkřiky – pomyslné pohledy do budoucnosti. Zatímco České dráhy v kapse s desetiletými smlouvami na zajištění dopravní obslužnosti v krajích začaly vypisovat výběrová řízení na nová vozidla, k jejichž nákupu se zavázaly, společnost Regiojet Radima Jančury se rozhodla ukázat cestujícím i krajům, oč přišly, když dlouhodobé smlouvy neuzavřely raději s ním. Na jejich prezentační jízdy s pronajatým moderním vozidlem zareagovaly České dráhy vypůjčením obdobného motoráku – a tak několik týdnů jezdili cestující v novém. Poté ale reklamní jízdy skončily a lidé se museli vrátit do starého. Změny teprve začínají, nové motoráky ČD se mají v běžném provozu objevit až v roce 2011.

Koupíme všechno, ale ne dnes

České dráhy na počátku roku zrušily jedno ze dvou velkých výběrových řízení, které vyhlásily v roce 2009. Týkalo se dodávky ojetých vagonů ze zahraničí, které měly dostat dálkovou dopravu z nejhoršího. Druhé velké výběrové řízení, které se týkalo pronájmu moderních motorových vozů, zrušily dráhy ještě v roce 2009 – a tak do nového roku vstoupily s čistým stolem a zastaralým vozovým parkem.

Následně však ČD vypsaly několik dalších tendrů, které už doběhly až do konce, a tak se podařilo uzavřít kontrakt na dodávku nových motorových vozů s výrobcem Stadler, na rekonstrukci vozů pro vlaky IC s ŽOS Trnava, na rekonstrukci starých restauračních vozů s ŽOS Vrútky nebo na minimalistickou revitalizaci starých rychlíkových vozů s firmou Janoza. Kromě toho získala společnost PARS další kontrakty na rekonstrukci starých regionálních motoráků na tzv. Regionovy. Další výběrová řízení na nové dieselové i elektrické jednotky pro regionální dopravu probíhají.

Smršť výběrových řízení má ale řadu háčků. Jejich hlavním přínosem by měla být razantní modernizace vozového parku v regionální dopravě – na kterou se ale dráhy soustředily už v minulých letech mnohem více než na dopravu dálkovou. V té stále tvoří páteř provozu vagony ze 70. a 80. let známé koženkovými lavicemi, hlukem a špatnou údržbou. Přestože vozy nejsou přestárlé – podobně staré jsou i některé vagony, které německá DB či rakouské ÖBB posílají na mezistátní vlaky, a nikdo si na ně nestěžuje – zoufale jim chybí údržba. Navíc komfort, který vagony východoněmecké produkce nabízejí cestujícím, byl už v době jejich vzniku ubohý oproti západoněmeckému standardu. Jejich rekonstrukci však dráhy neplánují, ohlášená revitalizace by měla především odstranit následky dlouhodobé podúdržby. Ve vozech zůstanou lavice, běžné záchody s propadlištěm i zalamovací dveře.

I v regionální dopravě zůstalo ke konci roku vše při starém. Soutěže na dodávky nových vozidel buď ještě probíhají, nebo stanovily začátek dodávek na příští rok. Nová vozidla tak sice budou – ale ne hned.

Novinky se zpožděním

Několik trvalých „oken do budoucnosti“ se otevřelo už před koncem roku 2010. Na severu Čech se o to postarala Arriva, která v předcházejícím roce vyhrála výběrové řízení, a její motoráky Desiro začaly letos v prosinci jezdit z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu a Rybniště.

I České dráhy se mohou pochlubit významnou novinkou ve svém vozovém parku – dlouho očekávaná lokomotiva řady 380 od Škody začala před koncem roku jezdit ve zkušebním provozu v čele dálkových vlaků ČD mezi Prahou a Brnem, resp. Břeclaví. Předání první lokomotivy se ale výrazně zpozdilo, navíc dráhy zatím nedostaly celou sérii nových lokomotiv, kterých má být celkem dvacet. Už od května ale byly nové stroje k vidění na českých kolejích, když jezdily nejprve na zkoušku v čele nákladních vlaků dočasně ve službách ČD Cargo. Nákladní dopravci začali během roku zkoušet také další řadu moderních lokomotiv Siemens ES64F4 – nákladní bratrance známých Taurusů.

České dráhy, které se potýkají s nedostatkem moderních lokomotiv i vagonů, si nadále pronajímaly několik lokomotiv od rakouských ÖBB a také německé Arrivy. Elektrické lokomotivy Taurus jezdily podobně jako v roce 2009 v čele většiny vlaků Eurocity mezi Prahou a Vídní, na jednom páru vlaků nově vyrážely i z Prahy do Drážďan. Dieselové lokomotivy Herkules potom vodily po celý rok rychlíky z Plzně do Bavorska.

Ve žluté na Kozí dráhu a do Domažlic

Po dlouhé odmlce se opět začali ozývat soukromí dopravci. Poprvé se velké soukromé železniční projekty objevily poté, co začalo jezdit Pendolino mezi Prahou a Ostravou. Vše však skončilo zrušením projektu RT Expres – v té době přitom již byly jeho vlaky zanesené do jízdního řádu.

Letos si společnost Regiojet, která patří autobusovému dopravci Student Agency podnikatele Radima Jančury (současně předsedy představenstva Regiojetu), na jaře pronajal dvě dieselové jednotky Siemens Desiro z Německa a čtvrt roku s nimi vozil cestující. Nejprve jezdil za korunu v krajích, které v roce 2009 odmítly nabídku společnosti na převzetí regionální železniční dopravy, v létě zajišťoval provoz spěšných vlaků z Plzně do Domažlic za běžnou cenu. Zatímco při jízdách po turisticky atraktivní Kozí dráze na Děčínsku praskaly vlaky ve švech, později už byl zájem menší. Přesto se dvojicí žlutých vlaků svezlo 200 tisíc cestujících.

Během roku 2010 začal Regiojet shromažďovat také svůj vlastní vozový park. Z Itálie koupil elektrické lokomotivy, které vyrobila Škoda v 90. letech a vypsal výběrové řízení na nákup osobních vozů. V jízdním řádu, který začal platit v prosinci, jsou uvedeny spoje Regiojet z Prahy na Ostravsko, které však začnou jezdit až „od vyhlášení“, zřejmě v polovině roku 2011. Regiojet také stále usiluje o zisk části regionálních tratí. Do Bruselu poslal stížnost na postup krajů při loňském přidělení dlouhodobých smluv na zajištění regionální dopravy Českým drahám.

Kromě Regiojetu oznámil příchod na železnici – rovněž na linku Praha–Ostrava – dopravce Leo Expres. Chce zahájit provoz po začátku platnosti jízdního řádu 2011/2012, v prosinci ohlásil, že bude jezdit s elektrickými jednotkami od Stadleru.

Ještě v době platnosti aktuálního jízdního řádu by měl vyjet také soukromý noční expres z Prahy do Košic. Provozovat ho má společnost Wagon Slovakia, která však zatím neoznámila nic konkrétního. Její vlak má začít jezdit – podobně jako Regiojet z Prahy na Ostravsko – „od vyhlášení“.

Žaluda versus Bazala

Během roku ovlivnily dění na železnici i spory kolejových bossů. Zatímco občasné špičkování mezi zástupci Regiojetu a Českých drah ani výroky odboráře Jaromíra Duška o korupci na ředitelství drah a zvedání tužky neměly nakonec výraznější následky, zprvu nenápadný audit ve společnosti ČD Cargo skončil personální smrští ve vedení společnosti. V létě odvolala valná hromada společnosti představenstvo i s jeho předsedou Josefem Bazalou. Do čela společnosti krátce nastoupili lidé z vedení mateřských Českých drah v čele s generálním ředitelem Petrem Žaludou, později se novým předsedou představenstva ČD Carga stal Jiří Vodička a spolu s ním přišli i noví ředitelé financí a provozu.

Žaludovo vedení drah, které stálo za nečekanou změnou v čele Carga, zdůvodňovalo odvolání Josefa Bazaly obstrukcemi v průběhu auditu. Ten měl zjistit, proč se společnost, o níž se očekávalo, že bude zisková, propadla do ztráty. V říjnu audit skončil, podle Jiřího Vodičky ukázal, že ČD Cargo pod Bazalovým vedením hospodařilo chybně, podnik vypravoval vlaky se zápornou marží nebo si nevýhodně pronajal vagony.

Personální změna proběhla také v čele další z nejvýznamnějších železničních organizací. V říjnu rezignoval Jan Komárek, ředitel Správy železniční dopravní cesty – vlastníka a správce kolejí a veškeré další infrastruktury s výjimkou nádraží. Místo něj byl řízením SŽDC pověřen dosavadní náměstek generálního ředitele Pavel Habarta.

Jistě, nový pane ministře

Nejenom na železnici se leccos změnilo po červnových volbách, a to především poté, co v srpnu nastoupila nová vláda. Ministr dopravy Vít Bárta se rozhodl, že bude šetřit, a začal se přetahovat se stavebními firmami – mimo jiné se společnostmi, které rekonstruují železniční trati. Stavby se dokonce nakrátko zastavily, nakonec stavební firmy slíbily státu zlevnění prací a koridory začaly opět vznikat. Proškrtán byl ale seznam staveb, které měly vznikat v příštích letech. Definitivní stop dostala třeba vysokorychlostní trať z Prahy do Berouna, která měla vést tunelem pod Barrandovem a později na ni měla navázat další část vysokorychlostního koridoru do Plzně a Mnichova.

Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty začalo vyžadovat snížení nákladů také po svých provozních organizací včetně Správy železniční dopravní cesty. Ta v září oznámila, že chce ušetřit část nákladů tak, že přestane udržovat některé málo vytížené lokálky. Kraje poté skutečně zrušily objednávku regionální dopravy na několika tratích a ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení o jejich zrušení. Vzhledem k odporu krajů a především občanů a obcí je nakonec seznam tratí, kde doprava ustala, pouhým zlomkem původního návrhu Správy železniční dopravní cesty.

Co dál?

V příštím roce se objeví ve službách ČD nové motoráky a vyjedou možná i tři soukromé vlaky. Bruselští úředníci se budou dále zabývat stížností Regiojetu na zadání dlouhodobých smluv na regionální dopravu Českým drahám a možná se začne schylovat k výběrovým řízením na některé trati, které mohou kraje ČD přece jenom sebrat. Během roku téměř jistě nedojde k zásadní obměně vozového parku drah – i kdyby se jim nečekaně podařilo získat nové vagony nebo soupravy pro dálkovou dopravu, jejich výroba a dodávka nějakou dobu potrvá…

Regioshuttle
Regioshuttle
Více fotek
  • Regioshuttle autor: Luboš Pavlíček, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1624/162370.jpg
  • Revitalizovaný vůz autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150266.jpg
  • Lokomotiva řady 380 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2178/217710.jpg
  • Moderní lokomotiva autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1844/184389.jpg
  • Regiojet autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1851/185081.jpg
  • Regiojet autor: Libor Zavoral, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1601/160016.jpg
  • Petr Žaluda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/967/96633.jpg
  • Josef Bazala autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1738/173771.jpg
  • Jiří Vodička autor: Fio banka, zdroj: Fio banka http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1895/189437.jpg
  • Jan Komárek autor: Jaroslav Hodík, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1989/198810.jpg
  • Vít Bárta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2094/209348.jpg
  • Stavba trati autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1883/188272.jpg