Vánoce si Češi osladí kilogramem cukroví

Praha – K českým vánočním tradicím patří kromě kapra, vánočky a stromečku také cukroví. Ať už se jedná o vanilkové rohlíčky, kokosky či slepovaná linecká kolečka, v průměru každý Čech sní během svátků více jak kilogram cukroví. Takové množství energie člověk nespálí ani po osmi hodinách intenzivního běhu. Odborníci na zdravou výživu proto připomínají, aby lidé pamatovali na střídmost a nemuseli si dávat hned 1. ledna omezující předsevzetí.

„Během těch několika dní sníme a u známých ochutnáme více než jeden kilogram cukroví,“ uvedla Erika Hettešová z Herbalife. Pokud se zaměříme na nejoblíbenější druhy, ve většině domácností kralují vanilkové rohlíčky. „Celková energetická hodnota rohlíčků upečených z jednoho kilogramu surovin je 22 226 Kj. Toto množství vystačí přibližně na 50 kousků cukroví,“ komentuje výsledky průzkumu Hettešová. To je přitom stále ještě méně, než sní za několik dní volna průměrný Čech.

Do jakého sportu se pustit?

Řada lidí se rozhodne místo povánoční diety pro aktivní sport. Energetický výdej při sportu je však individuální - trénovaný člověk má při stejném pohybu či sportu menší energetický výdej než člověk netrénovaný. Roli zde hraje i naše hmotnost. Čím více kdo váží, tím je jeho výdej energie při fyzické aktivitě vyšší, má větší zátěž.

Doba pro spálení 1 kg vanilkových rohlíčků při různých sportech:

  • Rychlá chůze - 1 900 kJ/h - 11,69 hodiny
  • Posilovna, kruhový trénink - 2 000 kJ - 11 hodin
  • Běh 12 km/hod - 2 520 kJ/h - 8,82 hodiny
  • Běh 15 km/hod - 3 570 kJ/h - 6,23 hodiny
  • Běh na lyžích - 2 100 kJ/h - 10,58 hodiny
  • Spinning - 2 350 kJ/h - 9,45 hodiny
0

Pokud po Vánocích stoupáte na váhu a s hrůzou zjišťujete, kolik jste přibrali a jak se přebytečných kilogramů zbavit, buďte realističtí. „Není dobré a účelné podlehnout panice. Je třeba vymyslet racionální plán, metodu jak na to. A nedávat si nesplnitelná předsevzetí typu - za měsíc zhubnu pět kilogramů, zkusím tu americkou dietu, o které jsem četla, denně budu cvičit, třikrát týdně běhat,“ radí nutriční terapeutka Věra Stejskalová.

Klíčové je si nejprve odpovědět na otázku, kolikrát týdně můžete reálně cvičit. „Lepší a účinnější je denně zařadit krátkou ostrou procházku, místo výtahem jít do schodů pěšky, chodit si zaplavat do nepříliš studené vody, jít si třeba zatančit. Fyzická aktivita, aby byla účinná, by měla trvat nejméně půl hodiny a měli bychom do ní zapojit celé tělo,“ doporučuje Stejskalová.