2010 a silnice – Praha se dočkala nové části okruhu

Praha - S novou vládou vzešlou z květnových voleb přišel i nový ministr dopravy Vít Bárta (VV). Bárta poté provedl změny ve vedení ministerstva, po svém nástupu odvolal generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda Brunclíka, kterého nahradil Jiří Švorc. Plán na zavedení elektronických vinět byl o pět let odložen. Kvůli úsporám MD zastavilo také řadu důležitých rozestavěných silničních staveb, některé později po jednáních o cenách znovu povolilo. Praha se v září dočkala otevření nové části okruhu. Druhou největší letos dokončenou silniční stavbou jsou v prosinci otevřené nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R55, díky nimž získal Zlín napojení na dálniční síť.

Po dálnici z Německa až do Zlína – ale kam dál?

Na začátku prosince se prodloužila dálnice D1 k tzv. Moravské křižovatce u Hulína a zároveň se otevřela část rychlostní silnice R55, která vede od této křižovatky do Otrokovic. Zlínská aglomerace se tak dočkala dálničního spojení s Brnem, Prahou i Bavorskem. Zároveň ale přestalo být jisté, kdy se dočkají svých dálnic obyvatelé dalších míst.

Nový ministr dopravy Vít Bárta rozhodl o výrazném šetření na dopravních stavbách v příštích letech. Zastavil i několik rozestavěných projektů, především ale zrušil přípravu těch, které ještě nevznikají. Na vedlejší koleji se tak ocitlo například dokončení rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů nebo R11 od Hradce Králové na Trutnov a do Polska. Jisté je pouze pokračování stavby českobudějovické dálnice D3. Pokračovat by zřejmě mohla i stavba dálnice D8, kdyby bylo kde ji stavět. Soudy ale opakovaně zpochybnily část stavebních povolení potřebných pro dostavbu úseku přes České středohoří.

Praha má okruh – řidiči mají kde bourat

Rychlostní silnice R1 patřila ke stavbám, které ministr Bárta nestihl zastavit, a tak se v září prodloužila o 23 kilometrů. Ačkoli je to jenom zlomek konečné délky tahu známého spíše pod „uměleckým jménem“ Pražský okruh, přineslo okruhu výrazné zlepšení pro Prahu i pro řidiče, kteří kolem ní pouze projíždějí. Vzápětí po otevření nového úseku se uvolnila západní část Jižní spojky – kam náhle nesměly kamiony – a průjezd kolem Prahy, dosud komplikovaný semaforem na Barrandovském mostě, se pro řidiče mířící od Brna na Plzeň zkrátil zhruba na dvacet minut.

Kromě odvedení dopravy z jihozápadního okraje pražského centra a vysokého výběru mýta se nová část okruhu „proslavila“ i jako místo častých dopravních nehod. Přispívá k tomu velmi silný provoz, který jenom málo zaostává za vůbec nejvytíženějším dálničním úsekem – šestipruhovou částí D1 jižně od Prahy. Problematické jsou ale také tunely a mosty, kde se v zimě začala tvořit námraza, ukázalo se přitom, že nejsou k dispozici žádné odmrazovací systémy.

Blančiny problémy

Zatímco na jihozápadě Prahy už dlouho slouží Jižní spojka a navazující soustava tunelů mezi Zlíchovem a Břevnovem – kterým navíc výrazně ulehčil nový vnější okruh – řidiči, kteří přijíždějí do Prahy od severu, musí do centra města nebo se metropoli vyhnout přes okolní obce. Protože pokračování vnějšího okruhu severním směrem je v nedohlednu, vzniká alespoň pokračování vnitřního okruhu. Jenomže tunel Blanka, který naváže na Strahovský tunel a dovede auta až do Tróje, dělá potíže.

Od začátku roku se pražský magistrát bránil tvrzením, že nad stavbou nemá kontrolu a společnost Metrostav si na místě dělá, co chce. Podle zprávy městského supervizora magistrát nedokázal zjistit, zda skutečně platí za to, co stavební firma tvrdí, zjistila v únoru Česká televize. Nepřímo to potvrdil i sesuv půdy hned na dvou místech na začátku července. Situace se opakovala už potřetí od začátku stavby.

Současně ale stavba v prvním čtvrtletí vyvrcholila. Ražební čety dokončily oba tubusy, všechny další práce už mířily ke zprovoznění tunelu, k němuž má dojít v roce 2011.

Dražší mýtné schváleno

Ministertvo dopravy také rozhodlo o postupném zvyšování mýtného, od ledna 2011 bude dražší o 25 procent. Zároveň uzavřelo s českými dopravci dohodu, jejíž součástí je přímá státní podpora 300 milionů a množstevní slevy z mýtného. Ministr Bárta oznámil záměr rozšířit mýtné z dálnic na všechny silnice první třídy a některé silnice nižších tříd.

Moravská křižovatka u Hulína
Moravská křižovatka u Hulína
Více fotek
  • Moravská křižovatka u Hulína autor: ČT24, zdroj: ŘSD http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2148/214782.jpg
  • Tunel Cholupice uzavřen autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2171/217052.jpg
  • Propad tunelu Blanka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1898/189788.jpg
  • Tunel Blanka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1486/148590.jpg