Do března bude v Praze 25 nových tramvají

Praha – Než skončí první čtvrtletí roku 2011, bude pražskými ulicemi jezdit 25 nových tramvají typu Škoda 15T. Dopravní podnik tak převezme desetinu z celkem 250 objednaných tramvají. Všechna vozidla má Škoda dodat do roku 2017, každý rok chce vyrobit 35 nových strojů. Ty mají nahradit staré tramvaje typu Tatra T3, které jezdí pražskými ulicemi už od 60. let minulého století. Tramvaje 15T mají podle dopravního podniku obdobnou kapacitu jako dva vagony T3, proto bude možné vyřadit 500 starých tramvají.

Tramvaje 15T, nazývané také ForCity, začaly jezdit zhruba s ročním zpožděním. Výrobce musel řešit nečekané potíže, které s sebou přinesl vývoj první plně nízkopodlažní tramvaje z Plzně. Od předchozího typu 14T jsou nové tramvaje v mnohém odlišné, především nejsou zcela nízkopodlažní – články nad podvozky jsou výše.

Zpoždění začátku dodávek nahradila Škoda pražskému dopravnímu podniku prodloužením záruky. „Za to, že nám dopravní podnik poskytl delší čas na testovací jízdy, jsme prodloužili záruku z 25 na 31 měsíců,“ řekl generální ředitel Škody Josef Bernard.

Škoda 15T se má stát jádrem tramvajového parku pražského dopravního podniku – na rozdíl od staršího typu 14T, jehož 60kusová série byla v mnohém zkušební. Ukázala Škodě i dopravnímu podniku, že tzv. pevné podvozky se do pražského centra nehodí, cestující si stěžovali také na hluk nebo na rozšířené sedačky – v řadě měst jsou sice běžné, ale v Praze se neujaly.

Tramvaje ForCity mají částečně otočné podvozky s pozoruhodným způsobem pohonu – motory jsou přímo na kolech. Jsou tiché a podlaha v celém vozidle je na úrovni nástupního ostrůvku (který však v Praze stále není na všech zastávkách). Typ 15T je od 14T odlišný také designem, který vzešel z docela jiného studia. Zatímco podobu tramvaje 14T navrhlo studio Porsche – odtud také přezdívka celého vozidla – novější vozidlo pochází ze studia Patrika Kotase.

Vůz Škoda 15T je dlouhý 31,4 metru, široký 2,46 metru, jeho výška se sběračem dosahuje 3,6 metru. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 60 kilometrů v hodině. Podle výrobce se do tříčlánkové tramvaje vejde 239 stojících cestujících a dalších 61 lidí se může posadit na dřevěné sedačky.

Vozidla ForCity nedodává Škoda pouze do Prahy. Drobně upravený typ si objednala také Riga. Část z dvacetikusové série už jezdí ulicemi lotyšské metropole, zbylé tramvaje vyrobí Škoda do jara 2011.