Každý čtvrtý dálkový spoj Českých drah má zpoždění

Praha – Zpoždění vlaku už nejednomu cestujícímu zkomplikovalo život. V Česku každý čtvrtý dálkový spoj Českých drah přijede do cíle pozdě. To je mnohem větší číslo zpožděných vlaků, než s jakým se dopravce pravidelně chlubí. Zatímco totiž v celkovém součtu všech spojů vykazují tuzemské vlaky více než devadesátiprocentní přesnost, tak ty, které převezou lidi po republice na nejdelší vzdálenosti, jsou opožděné mnohem častěji.

České dráhy pravidelně tvrdí, že patří mezi nejpřesnější dopravce v Evropě. Avšak cestující musí kolikrát čekat desítky, v extrémních případech i stovky minut na zpožděné vlaky. Přitom právě přesnost je klíčový statistický údaj, měřící spolehlivost dopravce. Háček je v tom, že České dráhy prezentují vždy jen součet za osobní i dálkové vlaky. Jenže právě tuto 91procentní přesnost ovlivňují hlavně čísla víc než šesti tisíc osobních spojů denně. Naopak rychlíky nebo soupravy Eurocity jsou na tom výrazně hůř.

Příčina je v rozporu plynoucího ze statistiky rozdělující vlaky do jednotlivých skupin. Vévodí jí nejpřesnější Pendolina, o procento méně vykazují spěšné a osobní spoje, následované dále 84procentními expresy a vnitrostátními rychlíky. Na úplném chvostu jsou pak právě mezistátní spoje.

Miroslav Jasenčák, ředitel odboru řízení provozu ČD

„Vlivy (na zpoždění) se pohybují v rozsahu kolem čtyřiceti procent, které nemůžeme ovlivnit ani my ani cizí železniční správy. Jsou to nehody, sebevraždy osob, střetnutí na přejezdech.“

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je to dáno tím, že osobní vlaky mají kratší trasy, rychlost není tak vysoká, a tak v případě nějakého rychlostního omezení kvůli pomalé jízdě nevzniká takové zpoždění. „Zhruba čtvrtinu všech zpoždění způsobují závady na infrastruktuře, lomy kolejnic, závady signalizace a poruchy troleje,“ komentuje statistiky Šťáhlavský. Dalších dvacet procent zpoždění prý vzniká, když vlaky čekají na zpožděné přípoje.

Pokud má v tuzemsku zpoždění vnitrostátní vlak, cestující nedostane od železnice žádné odškodnění. Česká republika si totiž na rozdíl od většiny jiných států vymohla výjimku z nařízení Evropské unie, podle kterého musí dopravci lidem za pozdní příjezd vracet část peněz.

Spolehlivost vlaků ČD podle kategorií
Zdroj: ČD
Autor: ČT24