České dráhy už kvůli zpoždění proplatily přes 30 taxíků

Praha - České dráhy (ČD) se v září zavázaly odvézt své cestující domů, když jim kvůli zpoždění ujede poslední vlak. Výsledkem slibu už je přes třicet proplacených taxíků v hodnotě za více než dvacet tisíc korun. Dopravce je s projektem spokojený a podle něj tak nabídka definitivně vyřešila dřívější spory mezi jeho zaměstnanci a pasažéry o to, kdo má hradit případné vícenáklady cestujících při nedodržení jízdního řádu Českými drahami. Všichni cestující bez ohledu na typ vlaku mohou využít tuto novinku pro případ ujetí posledního přípoje.

Dráhy garantují zajištění dopravy do cílové stanice náhradním vlakovým spojem, autobusem nebo i spojem jiného dopravce. „V takovém případě České dráhy následně proplatí náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných případech tak budou moci cestující dojet do svého cíle i taxíkem,“ upřesnil dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

„Mění se to, že tento institut nebyl, cestující pak musel čekat na nejbližší vlak, případně řešit tu situaci sám nějakým soukromým automobilem, taxíkem,“ uvedl ředitel odboru produktů a obchodu Vladimír Peléšek.

„Volíme různé formy, například mimořádné zastavení rychlíku, který v daném místě třeba nezastavuje, můžeme vypravit v některých případech i zvláštní osobní vlak, to se děje například na některých lokálkách,“ doplnil Šťáhlavský. Odškodnění získají jen cestující za zpoždění způsobené Českými drahami. Například za výluky lidé nedostanou nic.

Taxi proplacené ČD je ale přesto až poslední variantou. Teprve pokud žádná jiná možnost dopravy není možná, dostane pasažér zpožděného vlaku povolení auto s řidičem zavolat. „Doporučujeme tuto situaci, pokud ví, že nastane, řešit už ve vlaku u průvodčího, který má samozřejmě také spojení s naším dispečinkem a který bude tuto věc zabezpečovat,“ uvedl Peléšek.

Nyní dráhy vyhodnocují čtyřměsíční zkušební provoz celého projektu. Kolik vypravily náhradních spojů, ještě neví, ale taxíky už spočítaly a jen do konce listopadu zavolaly auto pro 23 cestujících, stálo je to přes 17 000 korun.

Náhradní komfortní doprava domů navíc nemusí být pro některé cestující jedinou kompenzací. Na vybrané spoje se totiž při zpoždění větším než jedna hodina vztahuje pravidlo, podle kterého dopravce musí vrátit i část jízdného. Odškodnění mohou lidé chtít jen za zpoždění mezinárodních vlaků. Jen od ledna takto v Česku o návrat části peněz požádalo skoro tisíc pasažérů a ČD to stálo přes půl milionu korun.

V mezinárodní dopravě jsou kompenzace vyšší: za zpoždění musí dráhy vyplatit nejméně čtvrtinu ceny jízdenky, která stojí nejméně 16 eur (zhruba 400 korun).