Na mapě Dopravní federace jsou stovky obcí zatěžovaných kamiony

Praha - Kamiony ničící skanzen v Zubrnicích, popraskané silnice i zdi domů,  stížnosti obyvatel na hluk, velké finanční náklady a bezmoc obecních úřadů při omezování průjezdu nákladních automobilů. O těchto a dalších problémech s nákladní dopravou lidé najdou nově informace v mapě obcí postižených kamionovou dopravou, kterou dnes zveřejnila Dopravní federace. Stále aktualizovaná mapa v současnosti zahrnuje více než stovku obcí, kde kamionová doprava ztěžuje obyvatelům život. Sdružení také upozornilo, že od Nového roku, kdy se mýtné zdraží o čtvrtinu, lze v postižených obcích očekávat další nárůst kamionové dopravy.

Federace mapu vytvořila na základě informací z médií či od starostů postižených obcí. V mapě obcí jsou města a vesnice zatížené provozem těžké nákladní dopravy. Obce jsou kamionovou dopravou podle federace často zatíženy proto, že nákladní auta objíždějí úseky zpoplatněné mýtem.

Od ledna se mýtné zvýší o 25 procent a kamiony tak budou na dálnicích platit v průměru pět korun za kilometr. Ačkoliv ministerstvo dopravy uzavřelo s dopravci dohodu, jejíž součástí je kompenzace od státu ve výši 300 milionů korun a množstevní slevy z mýtného, ekologické sdružení očekává další zhoršení situace. Domnívá se, že dopravci budou kvůli úsporám ještě více než dřív placené úseky objíždět po nezpoplatněných silnicích nižších tříd.

Dopravní federace sdružuje ekologické organizace s cílem prosadit moderní koncepci dopravy a vytvořit prostor pro zdravý a bezpečný život občanů. Zaměřuje se zejména na opatření s celostátním dopadem.

Podle sdružení je potřeba rozšířit mýto pro nákladní dopravu na všechny silnice a zavést další opatření, která zastaví nárůst kamionové dopravy. Je třeba také navýšit mýtné poplatky a využít výnosů z mýtného ve prospěch rozvoje železniční nákladní dopravy a veřejných logistických center.

Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1 100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministr dopravy Vít Bárta je přesvědčen, že se v dohledné době podaří rozšířit mýtný systém z dálnic na všechny silnice první třídy a některé silnice nižších tříd. Podle něj bude mít především regulační funkci, finančně bude ale ztrátový.