V Libereckém kraji chybí peníze na modernizaci železnice

Liberec - Ani korunu nemá zatím stát v rozpočtu na obnovu a modernizaci železničních tratí v Libereckém kraji. Tamní hejtmanství to však kritizuje. Bez investic do kolejí nenabídnou slibované pohodlí ani objednané nové vlaky. Podle ministerstva dopravy ovšem nepatří trati na Liberecku mezi ty hlavní a peníze chybějí všude. Do tratí v Libereckém kraji dal stát za posledních pět let 615 milionů korun. Podle kraje je to výrazně méně, než by vzhledem k počtu obyvatel odpovídalo.

„Priority vyhodnocení SŽDC jsou jiné, než je Liberecký kraj. Dlouhodobě je vidět, že do Libereckého kraje neputují žádné peníze,“ uvedl radní Libereckého kraje pro dopravu Martin Sepp (ČSSD).

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského nejsou alokovány peníze pro větší investiční akce v Libereckém kraji a současný stav veřejných prostředků to ani nedovoluje.

Liberecký kraj přiměl dopravce kupovat nové soupravy. Ani ty ale podle něj po starých kolejích nepojedou rychleji. Největší problémy jsou teď na trati z Liberce do Tanvaldu. U Proseče nad Nisou jezdí vlaky přes přejezdy pouze dvacetikilometrovou rychlostí.

„Na trati 036 mezi Libercem a Harrachovem skutečně dochází k poměrně významnému prodloužení jízdní doby,“ uvedla ředitelka KORID LK Pavlína Velikovská. Podle vedoucí odboru dopravy libereckého krajského úřadu Stanislavy Jakešové chybí zabezpečení a nejsou tam místa pro vyhýbání vlaků.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyčíslila investice v širším libereckém regionu na více než miliardu korun a s ministerstvem dopravy připomíná i opravy tratí poškozených povodněmi.

„Připravujeme stěžejní investiční akci optimalizace traťového úseku Liberec - Tanvald s předpokládanými náklady ve výši přibližně 1,4 miliardy korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Priority ministerstva dopravy má určit v lednu až tzv. dopravní superkoncepce. Liberecký kraj zatím zjišťuje, jestli by vlaky na poškozené trati nebylo možné nahradit kloubovými autobusy.