Chodci nejsou na přechodech v bezpečí

Praha – U přechodů pro chodce sice máme signalizaci, ale ani ta nechrání přecházející před srážkou s automobilem. Pěší tak často nejsou v bezpečí ani na místech určených pro bezpečných přechod vozovky. Například v Praze na čtyřproudé Letné jim zelená svítí jen 5 vteřin. Interval počítá, že člověk jde pětikilometrovou rychlostí. Na sněhu a ledu se ale nejen ti starší pohybují mnohem pomaleji.

Záběry České televize to ukazují jasně. Za pět vteřin se dá stihnout přejít jeden nebo někdy dva jízdní pruhy. Rozhodně ale ne čtyři a k tomu ještě dvoje tramvajové koleje mezi nimi. Natožpak na zledovatělé silnici. Není tak výjimkou, že lidé udělají pár kroků a ještě ani nejsou v půlce a už padne červená. Když padne červená, jsou chodci stále ještě uprostřed ulice. Auta najíždějí až na přechod, řidiči nadávají a chodci bojují se strachem.

Pražský magistrát ale nesnáze chodců za problém nepovažuje. Žádné úpravy, jako například zimní prodloužení zelených pro chodce nechystá. Podle magistrátu by to způsobilo zácpy. „Ten standard, že se dochází na červenou, je normální. Řidič nemá žádné právo na to, aby chodce jakkoliv omezoval, ohrožoval, jakkoliv na něj najížděl,“ doplnil k situaci David Nováček z pražského magistrátu. Ze zákona musí mít chodec možnost i přes červenou dojít až na konec přechodu. Jenže to v praxi řidiči nerespektují. Velká německá města přitom tenhle problém řeší právě tím, že chodcům rozsvítí zelenou i na delší dobu než autům.

A právě dlouhé čekání na zelenou je další věcí, která chodce trápí. Často ale nejsou sami. Například v Praze existují místa, kde na zelenou musejí dlouhou minutu čekat jak auta, tak i chodci. Proč? Na vině je tramvaj, ta tudy ale jezdí jen jednou za deset minut.

Chodci nestihají přejít na zelenou
Chodci nestihají přejít na zelenou