Dobeš: Je potřeba naučit učitele učit

Praha - České školství včera vstoupilo do nové doby. Kromě toho, že pedagogové by letos měli dostat vyšší platy, čeká většinu škol i velká neznámá v podobě státních maturit. Kolik maturantů nedostane maturitní vysvědčení, protože propadne? Jaký je vůbec smysl státních maturit? Na tyto a podobné otázky v pondělním Hyde Parku na ČT24 odpovídal právě ministr školství Josef Dobeš. Jako politik podle svých slov nese zodpovědnost za nedostatky ve vzdělání a celkovou nízkou úroveň na školách a domnívá se, že počátky těchto problémů by se měly hledat již na pedagogických fakultách. Dobeš zároveň doufá, že nová koncepce státních maturit pomůže zvýšit prestiž středoškolského školství jako takového a studentům s maturitou usnadní pozici na trhu práce.

„Je potřeba zastavit trend snižování úrovně školství a nastavit parametry, aby se dala měřit kvalita a daly se porovnávat školy mezi sebou,“ domnívá se Dobeš a zároveň nepopírá, že vina snižování kvality výuky je částečně i na politicích. České školství je totiž podle Dobeše již dlouhodobě zcela nekoncepčně řešené: „Nesvaloval bych vinu na studenty. Řekl bych, že je to problém českého školství za posledních dvacet let, kdy se tu střídali ministři a především různé koncepce. České školství je zatíženo nesmyslnou byrokracií. Další problém je dlouhodobě podhodnocené financování a nedostatečné oceňování učitelů.“

Škola nesmí být odloučena od běžného života

Prestiž učitelů se musí slovy Dobeše zlepšit nejen ekonomicky, ale je zároveň nutné zvýšit postavení tohoto povolání v celé společnosti. Zároveň je třeba změnit výchovu nových učitelů, aby dokázali přitáhnout děti k probírané látce a vyučovali je věci z praxe. Děti by pak mohly mít větší chuť a motivaci se učit. Tato změna by se ale měla dít již na pedagogických fakultách. „Chci zavést, aby noví učitelé, než nastoupí, měli minimálně rok praxe…, aby měli čas si rozmyslet, jestli chtějí vykonávat toto velmi těžké povolání… a aby znali jasnou realitu a věděli, co je na školách čeká,“ uvedl Dobeš.

Státní maturita nižší úrovně je minimální standard pro středoškoláky

Mnoho lidí si klade otázku, jaký smysl mají dvě úrovně státních maturit. Tato koncepce ministru Dobešovi nicméně připadá spravedlivá: „Vyšší úroveň má pomoci ke snadnějšímu přijetí na vysokou školu a má garantovat vyšší náročnost. Pro mě znamená odvahu, sebevědomí a této úrovně si vážím.“ Nižší úroveň slouží podle Dobeše naopak jako minimální standard, který by měl mít středoškolák, aby obdržel státní maturitu: „Výhoda je v tom, že porovnáváme střední odborné školy a gymnázia. A zde je ta spravedlnost, protože školy mají úplně jiné kapacity.“

Dobeš se domnívá, že maturita, jak ji známe dnes, nemá dostatečnou cenu ani v očích zaměstnavatelů. Kdo se totiž na střední školu přihlásí, s největší pravděpodobností složí i maturitní zkoušku. „Dnes maturita nemá hodnotu, protože ji neudělají pouhé dvě a půl procenta studentů. Kdo bude mít státní maturitu, tak bude mít mnohem větší kredit, se kterým, věřím, poroste i lepší uplatnitelnost našich maturantů.“ Podle Dobeše je na dnešním trhu práce velké množství nezaměstnaných studentů s maturitou, protože i zaměstnavatelé vědí, že maturita sama o sobě nic neznamená.