Bordeaux ochránilo historické centrum, zbavilo se aut i trolejí

Bordeaux - Francouzské Bordeaux originálně vyřešilo problém, jak ochránit objekty zařazené na seznam světového kulturního dědictví UNESCO, a přitom z centra nevykázat veškerou dopravu – ta automobilová totiž svými výfuky škodila fasádám, troleje pro dopravu tramvajovou bylo potřeba zabudovat přímo do stěn domů. Nově však město využívá systém APS, kdy tramvaje čerpají energii ze třetí koleje podobně jako metro.

Bordeaux se tramvají vzdalo v roce 1958 právě kvůli problémům s trolejemi. Pětatřicetiletá zkušenost s výhradně automobilovou dopravou, jejíž výfukové zplodiny ničily fasády chráněných budov, ale přinutila radnici hledat nová řešení. Tím se nakonec stal systém APS.

„Bordeaux si vybralo APS hlavně z estetického hlediska. Troleje tažené mezi domy z osmnáctého století rozhodně nevypadají dobře. A vápencové fasády starých domů by je ani nemusely udržet, protože se často drolí,“ odůvodnil rozhodnutí města jeho PR manažer Benoit Javot.

Instalace tří tramvajových tratí podle Javota umožnila efektivně propojit historické centrum města s předměstími. Výrazně se zlepšila i kvalita života ve městě. Systém byl ovšem třikrát dražší než u běžných trolejí a kilometr trati vyšel na více než jeden a půl milionu eur.

Bordeaux
Bordeaux