České dráhy i RegioJet slibují novinky, od léta si budou konkurovat

Praha – Už letos v létě budou mít České dráhy na trati Praha – Ostrava konkurenci, začnou totiž jezdit vlaky provozované společností RegioJet podnikatele Radima Jančury. Během dvou nebo tří let by se navíc na trať měl dostat i další dopravce. A tak se přepravci už teď předhánějí ve slibech lepších služeb pro cestující. Navíc na této lince významně přibude spojů, už teď jezdí vlaky každou hodinu a od léta to bude ještě častěji.

RegioJet slibuje ve svých vlacích např. promítání filmů nebo doprovod stevardek v každém spoji. Podle manažera komunikace Aleše Ondrůje chce Regiojet pojmout provoz vlaků podobně jako na autobusových linkách Student Agency. Společnost sází i na nový systém prodeje jízdenek, jako první chce třeba zvýhodnit kombinovanou dopravu vlakem a autobusem během jedné cesty. Jízdenky pak bude možné kupovat pomocí mobilního telefonu nebo přes internet. „Budeme využívat už osvědčený systém kreditových jízdenek, které znají cestující z našich autobusů, a chceme, aby pro ně ten tarif byl jednoduchý a zároven cenově výhodný,“ dodává Ondrůj.

České dráhy zase slibují v Pendolinech bezdrátové připojení k internetu nebo elektrické zásuvky i pro cestující ve vozech druhé třídy. „Konkurence se nebojíme, protože naše spoje jsou v podstatě stejně rychlé a stejně komfortní,“ tvrdí mluvčí drah Petr Šťáhlavský. V létě by se také na českých kojejích měly objevit modernizované soupravy, dráhy nasadí nové vlaky City Elefant a na Vysočinu a do Libereckého kraje vůbec poprvé také soupravy Stadler. Renovací by pak mělo projít 60 vagónů EuroCity a asi stovka rychlíkových vozů. Zmizet by měly koženkové potahy na sedadlech, okna dostanou nová těsnění a kompletní opravou projdou také záchody.

S nástupem konkurence to ale na českých tratích v příštích letech nebude tak horké, ministr dopravy Vít Bárta (VV) plánuje vypsat příští tendr na železniční dopravu až v říjnu příštího roku. Jeden balíček se bude týkat dopravy v Moravskoslezském kraji, druhý pak severozápadních Čech. Pokud by ve výběrovém řízení konkurence uspěla, tak na koleje vyjede až s platností jízdního řádu na roky 2013/2014.