Armáda šetří, ale za výcvik pilotů platí dvojnásobek

Praha – Českou armádu stojí trénink pilotů dvojnásobek tržní ceny. Místo 150 milionů ročně zaplatí přes 300 milionů korun. O kvalitu armádních pilotů se od roku 2004 se stará Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, dceřiná společnost státního podniku Letecké opravny Praha (LOM). Přesto, že všude slýcháme o snižování platů, propouštění a šetření na každém kroku, systému výcviku armádních pilotů se škrty zatím nedotknou. A to jen letos musí ministerstvo obrany ušetřit 5 miliard korun.

Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek ale ministerstvo brání: Pokud tady je jediná akreditovaná firma, která může provádět výcvik armádních pilotů, tak potom ta firma si nasadí ceny, které jí vyhovují. A přidává se i mluvčí LOM Praha Martina Fišerová. Podle ní jsou ceny LOMu konkurenceschopné a objektivní, a navíc odrážejí skutečné náklady na výcvik vojenských pilotů. „Rozhodně se domníváme, že naše služby nejsou předražené,“ dodala Fišerová.

Česká televize ale zjistila, že například letová hodina na letounu Zlín 142 u komerčních firem stojí 5 tisíc korun, LOMu ale armáda platí 11 tisíc korun. U letadel L-39 Albatros by jedna komerční hodina stála 80 tisíc, letectvo za ni ale platí 170 tisíc korun.

LOM se ale opět brání. „Letová hodina zahrnuje i takové faktory jako je výcvik na simulátorech, výcvik teoretický, tento výcvik může provádět pouze akreditovaný vojenský personál,“ vysvětluje rozdíl cen Fišerová. Podle odborníků ale není mezi civilní a armádní letovou hodinou žádný rozdíl. „Mezi armádní hodinou a civilní hodinou není žádný rozdíl, je to úplně stejné, ten výcvik se v podstatě dělí až po získání základního výcviku,“ dodává pro ČT Miroslav Kovář, letecký instruktor z Aeroklubu Letňany.

I ministerstvo nakonec přichází s jistým řešením této situace. Je prý třeba otevřít tento trh i jiným firmám. „My se musíme vážně zabývat myšlenkou, zda neotevřít tento trh i jiným firmám, to znamená, zda monopol jedné firmy nezrušit, a tím nezvýšit konkurenci a nesrazit ceny dolů,“ řekl ČT Pejšek.

Armáda přestala sama cvičit vojenské piloty v roce 2003. Jediným důvodem tehdy bylo, aby ušetřila. Vláda pak schválila, aby vojáci nakupovali výcvik u státního podniku Letecké opravny Praha. Ten začal vojenské piloty cvičit v roce 2004. Byla to strategická zakázka a proběhla bez výběrového řízení.