„Vodíkové“ autobusy zavlažují Londýn

Londýn – Nové městské autobusy poháněné vodíkem začaly jezdit londýnskými ulicemi. Britská metropole chce přispět ke zlepšení vzduchu v centru města i zvýšení komfortu pro cestující. Rozšíření vodíkových vozidel zatím brání jejich cena, přesto se po Evropě šíří především autobusy, z jejichž výfuků vychází pouze voda. Svůj „vodíkový“ autobus má i Česko.

Autobusy poháněné vodíkem nevypouštějí nebezpečné zplodiny, obejdou se i bez těžkých, drahých a neekologických baterií. Vodíkové články vyrábějí elektřinu, která se uschovává v takzvaných superkapacitorech. „Autobus vydrží v provozu na jednu náplň vodíku až 19 hodin, u zkušebních to bylo asi 10 hodin, je to velký technologický pokrok,“ řekl David Brown z londýnského dopravního podniku.

Rychlému rozšíření vodíkového pohonu zatím brání problémy s jeho skladováním a energetická náročnost výroby. Holandská společnost Air Products v Londýně postavila plnicí stanici, která využívá vodík získaný při výrobě elektřiny z biologických odpadů.

První město, které do pravidelného provozu pustilo vodíkový autobus, byl Madrid. Po něm následoval Hamburk, Perth a Reykjavík. V polovině minulé dekády vznikla aliance deseti měst – kromě Londýna jsou mezi nimi například Amsterdam nebo Barcelona –, která se domluvila na společném postupu při vývoji vodíkových autobusů ke komerčnímu provozu. „Všichni jsme přesvědčeni, že za pět let klesne cena za ujetý kilometr na úroveň naftových autobusů,“ podotkl Frits van Drunen, projektový manažer z úřadu nizozemské veřejné dopravy.

Česko se k vývoji sice nepřipojilo, svůj vodíkový autobus přesto má. Technologii vyvinul ve spolupráci s řadou firem Ústav jaderného výzkumu v Řeži. Vůz založený na konstrukci běžného městského citelisu je zařazen v běžném provozu v neratovické MHD. Zatím ale zůstává jediný v celé republice. V Londýně by naopak ještě letos mělo jezdit osm autobusů poháněných vodíkem, doplňovat palivo budou moci v šesti plánovaných plnicích stanicích.

Autobus poháněný vodíkem
Autobus poháněný vodíkem