Evropa míří do Ameriky, ukazuje detroitský autosalon

Detroit – Amerika se přibližuje Evropě, přinejmenším v podobě vozového parku. Na detroitském autosalonu představují automobilky modely určené sice pro Severní Ameriku, které jako by z oka vypadly svým evropským bratrancům. Kvůli příliš velkým a žíznivým autům totiž velká trojka (Ford, GM, Chrysler) ztrácela tržní podíly na úkor asijských automobilek. Na pomoc si tak Američané zavolali své evropské pobočky, které jsou často na svých trzích úspěšnější než mateřské firmy v Americe.

Inspirace evropskými vzory má v Americe úspěch. Slovutné automobilky vstaly z mrtvých, poprvé za uplynulou dekádu dokázaly získat zákazníky na úkor asijských konkurentů. Lidé zamířili za vozidly stejně úspornými jako jsou japonská, ale domácími.

Ford představil novou generaci Focusu, který se má stát globálním vozem a jeho evropská a americká verze se prakticky nebudou lišit. S úspěchem navíc firma představila Američanům i malou Fiestu – dosud takřka výhradně evropské auto. Chryser se zase chystá nabízet za oceánem modely italského Fiatu – a řada jeho vlastních převezme i techniku evropského majitele. „Jsme přesvědčeni, že nabízíme auta, která lidé chtějí, a mají odpovídající hodnotu. Rostoucí prodeje jsou toho důkazem,“ podotkl předseda představenstva Fordu Alan Mulally.

I General Motors loví v Evropě – Nový Buick Verano je už třetím modelem značky, který na starém kontinentu nosí logo Opelu. Jde totiž o vůz známý v Evropě jako Opel Astra s karoserií sedan a znakem americké automobilky. „Kolem General Motors je určitá aura, která říká – jsme zpátky,“ komentoval šéf GM Dan Akerson.

Automobilka hodně investovala i do svého hybridního elektromobilu Volt. Jeho životní pouť by měla vést opačným směrem než cesty Focusu nebo Astry – v Evropě si ho zákazníci koupí jako Opel Ampera.

Loni se ve Spojených státech prodalo 11,5 milionu aut – zhruba o milion víc než  v roce 2009. Letos mají zákazníci udělat automobilkám ještě větší radost, analytici čekají růst až na 13 milionů vozů.