Intercity v Německu budou dvoupodlažní

Berlín – Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn nakoupí dvoupodlažní vagony obvykle užívané v regionální dopravě i pro dálkové vlaky Intercity. U Bombardieru společnost objednala 135 patrových vozů a 27 lokomotiv řady 146.2. Vytvořit tak chce ucelené soupravy, které budou jezdit napříč zemí. DB se tím zařadí například po bok Švýcarských spolkových drah (SBB), které rovněž nasazují dvoupodlažní vagony na dálkové vlaky.

Celkem by měly mít DB k dispozici 27 nových pětivozových souprav s lokomotivami. Součástí souprav budou tři vagony druhé třídy, jeden první třídy a jeden řídicí vůz druhé třídy. Vlaky nabídnou 469 míst k sezení, z toho 70 míst první třídy. Vagony mají být vybaveny zásuvkami nebo zesilovačem mobilního signálu, chybět nemají ani místa pro jízdní kola či vybavení pro přepravu hendikepovaných cestujících. Nejvyšší rychlost nových vlaků má být na německé poměry nečekaně nízká – 160 kilometrů za hodinu. V současnosti jsou všechny vozy DB určené pro dálkovou dopravu uzpůsobeny pro jízdu 200kilometrovou rychlostí.

„Novými vlaky pokračuje modernizace našeho vozového parku. Nahrazenými vagony posílíme zálohu pro dálkovou dopravu,“ shrnul Ulrich Homburg, který má v DB na starosti osobní dopravu. Moderní soupravy mají podle Homburga přilákat nové cestující.

V současnosti provozují DB na dálkových vlacích kategorií Intercity a Eurocity vozy několika generací. Nejstarší vznikly v 60. letech minulého století, další jsou ze 70. a 80. let. Všechny vozy ovšem prošly důkladnou modernizací v posledních dvaceti letech. Většina vagonů je vybavena klimatizací, polohovatelnými sedadly nebo zásuvkami.

V používání dvoupodlažních vozů byly někdejší německé DR (Německé říšské dráhy) průkopníkem. S drobnými výjimkami se jednalo výhradně o vagony určené pro regionální dopravu, které vznikly ve vagonce Görlitz. Ta vyrábí regionální dvoupodlažní vozy i dnes (už však pod značkou kanadského Bombardieru, který vagonku koupil), kromě DB je používají také soukromí dopravci Metronom nebo Vogtlandbahn.