Čech napodobil logo patentového úřadu, půjde před soud

Praha/Ženeva - Světový patentový úřad v Ženevě žaluje českého podnikatele. Podle mínění švýcarské instituce zneužívá její logo i název - přesněji prezentuje se snadno zaměnitelnými symboly - a klame tím zákazníky. Ti za jeho služby vydají často desetitisíce, i když o jeho služby vlastně vůbec nestojí. Myslí si totiž, že platí za své ochranné známky právě patentovému úřadu.

Vše začalo těmito podivnými fakturami, které chodí po celé Evropě majitelům ochranných známek a patentů. Logo firmy, která je rozesílá, vypadá velmi podobně jako logo Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě. Poplatky, které společnost žádá, jsou v různých měnách a odpovídají částce asi 40 tisíc korun. Nejde však o platbu za registraci, ale jen za zveřejnění na internetu.

Samar Shamoonová ze Světové organizace duševního vlastnictví

„Je to velmi vážný problém. Proti tomuto propracovanému systému klamání je náš úřad pevně rozhodnut tvrdě zakročit.“

„Může skutečně dojít k tomu, že zaplatí poplatek za službu, kterou ani využít nechce,“ upozornila ředitelka odboru ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví ČR Iva Koutná. Už to patentovému úřadu v Ženevě vadilo. Když zjistil, že český podnikatel, který faktury rozesílá, používá téměř identické logo i podobu internetových stránek, jeho úředníkům došla trpělivost.

33letého českého podnikatele, kterého chce patentový úřad žalovat, jsme se snažili kontaktovat na adrese jeho firmy v Praze. Tady ale ve skutečnosti nesídlí a kancelář tu má jen pronajatou. Neuspěli jsme ani na adrese jeho trvalého bydliště.

Kolik lidí od něj pochybné faktury dostává, patentové úřady neví. Jen u nás je registrován téměř milion ochranných známek. „Ta suma subjektů, kteří mohou být oslovení s touto nabídkou, je obrovské množství,“ připomíná Koutná. Majitelé ochranných známek a patentů by tak měli být velmi opatrní komu a za co platí. Získat už odeslané desítky tisíc korun zpátky je v těchto případech téměř nemožné.

Firem parazitujícíh na patentech je víc

Český podnikatel přitom není jediný, kdo se snaží dostat peníze z firem vlastnících ochranné známky. Před Vánocemi Česká televize informovala také o rakouské společnosti Trademark Publisher. Za necelých 19 tisíc korun slibuje, že zveřejní údaje o podnikatelích v internetové databázi. Takový seznam ale nemá nic společného s oficiálními rejstříky, ani neprodlužuje platnost ochranných známek.