Pokutu nejspíš vždy zaplatí majitel auta

Praha - Česko je zase o něco blíže ke změně institutu osoby blízké. Zástupci policie, poslanci nebo dopravní odborníci se sešli nad třemi variantami, se kterými ministerstvo dopravy pracuje. Nejvíce se přiklání k takzvanému holandskému modelu, kdy je za veškeré přestupky spáchané vozidlem odpovědný jeho majitel. Forma objektivní zodpovědnosti je životaschopná i podle náměstka ministra dopravy Radka Šmerdy. Model počítá s tím, že když je s autem spáchán přestupek, pokutu platí vždy jeho majitel.

Nové ustanovení má zabránit výmluvám, že auto řídila osoba blízká, kterou majitel auta odmítne prozradit. „Problém osoby blízké je uměle přiživovaný,“ doplnil Šmerda. Skončit by tak mohla typická česká výmluva při dopravním přestupku, že vůz řídila osoba blízká.

Ministerstvo navrhlo tři varianty, které by kontroverzní paragraf mohly pozměnit. „Varianta 1 spočívající v úhradě nákladů řízení ze strany vlastníka vozidla, druhá varianta je kauce a třetí varianta je objektivní odpovědnost vlastníka či provozovatele vozidla,“ řekl Šmerda.

Video Brífink ministra dopravy, rozhovor s R. Šmerdou
video

Brífink ministra dopravy, rozhovor s R. Šmerdou

Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) možnost odmítnout vypovídat pro snahu nepoškodit blízkou osobu poškozuje celý systém dopravní represe. „Osoba blízká je důvodem, proč řada řidičů zůstává nepotrestána. Osoba blízká je příčinou, proč řada lidí dnes má značné výhrady vůči celému sankčnímu systému a nevěří mu,“ uvedl ministr Bárta.

Ministerstvo dopravy prosazuje verzi, pro niž se inspirovalo v Nizozemsku. Tam je za všechny přestupky, které se s vozem spáchají, odpovědný jeho majitel. „Tyto instituty v zahraničí již běžně fungují a pomohly i přinesly poklesy následků při dopravních nehodách a přispěly k vyšší bezpečnosti na komunikacích,“ řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Pokud je majitel přesvědčen, že své auto v době spáchání přečinu skutečně neřídil, musí to úřadům sám dokázat. V případě, že se mu to nepodaří, může se obrátit na soud. Nizozemský model je odolný i proti různým právním kličkám. Nepomůže tak například přepsání vozu na osobu, která nemá řidičský průkaz – i ta musí pokutu zaplatit. Model se líbí i Evropské komisi, která by ho chtěla rozšířit i do dalších zemí EU.

Podle ministra dopravy by měl být návrh novely předložen poslancům do konce června. Ministr dopravy upozornil, že má velmi dobrý důvod ke spěchu. „Mám nad sebou Damoklův meč – pokud do června nepředložím tuto novelu do Poslanecké sněmovny, slíbil jsem Václavu Moravcovi, že si nevyzvednu řidičský průkaz a nebudu jezdit autem,“ podotkl Vít Bárta.