Revoluční kolo z Maďarska má řemen místo řetězu

Budapešť – Revoluční novinku v cyklistice představuje maďarská továrna na výrobu kol Schwinn-Csepel Bicycle Factory. V únoru uvede do prodeje stovku bicyklů, které místo řetězu používají řemen. Inovace maďarského vynálezce Roberta Kohlheba nahrazuje ozubené kolo dvěma pákami, a podle Kohlheba tak odpadá minimálně problém se spadlým řetězem. Cena novinky se pohybuje kolem dvou a půl tisíce eur, tedy šedesáti tisíc korun.

„Hodně lidí nám říká, že chceme předělávat dokonalé, že ničíme klasické kolo. Ale podle nás je vždycky dobré, když se vyvíjí něco nového. Nikdy bychom neměli ustrnout,“ řekl na adresu svého produktu majitel továrny Schwinn-Csepel Bicycle Factory Peter Kimon.

Systém řemenového bicyklu pracuje odlišně od klasického, kde šlapání přímo pohání kola. Tady pedály pohánějí dvě páky, které se míhají uprostřed. Při pohybu dopředu zatáhnou za řemen namotaný kolem bubnu, a tím kolo roztočí. Vzhledem k tomu, že je náhon symetrický na obou stranách, je s každým šlápnutím jedna z pák vepředu, a kolo tak zabírá stále.

„Jízda je díky tomuhle systému nebývale hladká a plynulá. A má to i další obrovskou výhodu - převody se dají měnit kdykoli, i když kolo stojí nebo když zabíráte do kopce. Navíc, řemen se nemusí mazat jako řetěz,“ upozornil novinář a odborník na cyklistiku Gabor Bihari.

Nápad se zrodil nad sekačkou

Vynálezce Kohleb na inovaci přišel náhodou, a to když opravoval motor sekačky na trávu. „Když jsem vytáhl řemen, kterým se sekačka startuje, zjistil jsem, že dokáže citlivě a spolehlivě přenést energii. Napadlo mě to využít při pohonu jízdního kola,“ uvedl Kohlheb.

Profesionální cyklisté se však na novinku dívají spíš s despektem. Krom toho není ověřené, jak bude pohon poruchový. „Nedovedu si představit, že bych na něm závodil. Na druhou stranu to pro někoho, kdo na kole jezdí třeba do práce, může být skvělá volba. Pro mě je to spíš taková sranda, pořídil bych si ho jen z recese,“ konstatoval závodní cyklista Robert Jari.

Řemenové kolo
Řemenové kolo