Dánsko s Německem spojí tunel

Kodaň - V Dánsku se zas o notný kus přiblížila výstavba podmořského tunelu, který zemi spojí s Německem a urychlí silniční i železniční spojení Hamburku a Kodaně. Tunelu dal definitivně zelenou výbor dánského parlamentu pro dopravu. Teď čekají plány na výstavbu tunelu studie dopadu na životní prostředí a v případě, že všechno vyjde, stavět se začne za tři roky. Překlenutí tunelem by mělo být levnější a zmizí taky riziko nárazu lodí do pilířů.

Stavbu tunelu, která měla stát 5,1 miliardy eur, dánští zákonodárci dlouho zvažovali. Překlenout devatenácti kilometrovou úžinu mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským Lollandem, má po konečném rozhodnutí tunel. Zákonodárci tuto variantu vybrali nakonec téměř jednohlasně, neboť tunel bude o osmdesát milionů eur levnější. Dalším silným argumentem byl i fakt, že stavba tunelu dá práci více místním lidem, protože ocel na most by se musela dovážet z ciziny, beton bude dánský.

Hans Christian Schmidt, dánský ministr dopravy

„Tunely stavět umíme, nemusíme experimentovat. Bude to bezpečnější pro lodě, a pak tu jde taky o vytvoření pracovních míst. Proto jsme volili tunel.“

Německo také musí přispět tomuto spojení států, a to postavením jeho pokračování. Na německý pohraniční ostrov Fehmarn, kam by měl tunel ústit, sice vede silniční most, bude ale potřeba rozšířit ho nebo postavit nový a napojit ho na dálniční síť. Německo odhaduje, že ho toto napojení přijde nejméně na 800 milionů eur, ale hrozí, že se cena nakonec zdvojnásobí. Projekt je v severoněmeckém regionu považován za kontroverzní, místní obyvatelé i ochránci přírody ho často kritizují.

Vedle čtyřproudé dálnice povede také dvoukolejná železniční trať. Auta pod mořem projedou za deset minut, vlaky za sedm. Teď úžinu cestující překonávají 45 minut na trajektu. Cestovní doba rychlíků mezi Hamburkem a Kodaní se díky novému tunelu zkrátí z dosavadních čtyř a půl  na tři hodiny.

/*json*/{"map":{"lat":54.517893120053,"lng":11.420288085938,"zoom":8,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":54.501150065099,"lng":11.223907470703},{"lat":54.656357480617,"lng":11.347503662109}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Na projektu se obě země dohodly v roce 2008: Celou stavbu uhradí Dánové. Až tunel v roce 2020 otevřou, budou jeho vlastníky, s právem vybírat mýtné.