Zakletá trať u Vodňan - co stojí za sérií srážek?

Vodňany – Odborníci se začínají vážně zajímat, z jakého důvodu došlo za posledních 7 let už ke třetí srážce dvou vlaků na relativně krátkém regionálním úseku z Bavorova do Číčenic. Vlaky se na této trati čelně střetly v roce 2004, 2007 a naposledy včera u vodňanského nádraží, navíc s tragickou dohrou mrtvé osmašedesátileté ženy. Do nemocnice bylo převezeno dalších 12 pasažérů s různě těžkým zraněním. K tragédii nemuselo dojít – kdyby v místě fungoval výstražný systém, který paradoxně jeho výrobce testuje právě na této trati.

Hned tři srážky na stejné místní trati přivolaly zájem drážních inspektorů i Českých drah. Vyšetřování té poslední, kdy se střetl osobní vlak s nákladní soupravou ČD Cargo, zatím stále probíhá. Na bezprostředním zavinění se však mnozí shodují. „Všechny případy, které se doposud na této trati staly, měly bezprostřední příčinu v chybě strojvedoucího,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Místo poslední tragédie je na první pohled přehledné, podle železničářů jde však o komplikovanou dráhu s nepravidelným provozem. Strojvedoucí zde musí pokaždé volat dispečerovi a ujišťovat se, zda jsou koleje před ním volné.

Od roku 2004 do včerejška zahynulo v celé České republice při srážkách vlaků šest lidí. Polovina z nich na jediném úseku Bavorov-Číčenice. Navíc na něj připadá skoro šedesát zraněných. 

Video Rozhovor s Romanem Šigutem
video

Rozhovor s Romanem Šigutem

Drážní inspekce zde už před třemi lety doporučila bezpečnostní technické zařízení, dodnes však nebylo zavedeno. Systém, který zde jeho výrobce testuje, je schopen zastavit vlak i na dálku. „Pokud by jím byla vybavena všechny vozidla, tak té srážce zabrání takřka na 100 procent,“ dodal ředitel firmy Zdeněk Chrdle.

Policie spolu s inspekcí vyšetřovala okolnosti nehody po celý den. „Strojvedoucí osobního vlaku měl počkat na příjezd nákladního vlaku a také se spojit s dispečerem, se kterým měl sjednat další jízdu. Obě tyto povinnosti nesplnil. Proč tomu tak bylo, je úkolem dalšího vyšetřování,“ uvedl drážní inspektor Roman Šigut.

Zraněné osoby jsou mimo ohrožení života

Pasažéři, kteří při včerejší srážce dvou vlaků u vodňanského nádraží utrpěli středně těžká a těžká zranění, jsou po hospitalizaci v nemocnici mimo ohrožení života. Přesto zůstává 11 osob z dvanácti zraněných nadále v péči lékařů. Pokud nenastanou komplikace, pobudou si pacienti s těžkými zraněními v nemocnici zhruba dva týdny. Ti s lehčí zdravotní újmou zůstanou v nemocnici pouze pár dnů. Jeden ze zraněných prodělal operaci končetin, dalšího lékaři operovali kvůli ranám na hlavě a dva podstoupili operaci kvůli nitrobřišnímu krvácení.

V osobním motorovém vlaku se dvěma vagony cestovaly na trati Číčenice – Nové Údolí více než dvě desítky lidí. Hasiči museli zraněné z vagonu vynést na nosítkách a kolečkových křeslech. Vykolejenou osobní soupravu musel havarijní tým zpětně vyzdvihnout do kolejí a následně vyčkat na příjezd odtahového vlaku. Železniční doprava tak byla až do 17:00 přerušena. Drážní inspekce odhadla celkovou škodu na 5,26 milionu korun, jen na osobním vlaku je škoda pět milionů.