Cestovat vlakem či autobusem? V ČR zatím vyhrává to druhé

Praha – Dálková přeprava pomocí autobusu se stále časově vyplatí více než po železnici. Podle nejnovějších dat se z Prahy dostanete vlakem rychleji jen do pěti krajů. Ve zbylých případech ušetříte čas jízdou autobusem. Vyplývá to ze srovnání obou způsobů cestování, které si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat v rámci tzv. dopravní superkoncepce pro cesty z Prahy a Brna. Železnice v pomyslném souboji prozatím prohrává, podle ministra Víta Bárty se však do čtyř let poměr minimálně na třech trasách z Prahy změní.

Z metropole do velkých měst se zatím vyplatí více cestovat po vozovce. Ve srovnání s poměry v okolních zemích se není čemu divit. Například v Německu vlaky uhání rychlostí až 300 kilometrů, zatímco pouze některé české vlaky jezdí na povolených místech maximálně 160 km/h. Dluhu železnice vůči autobusové dopravě si je vědom i Bárta. „V následujících několika letech otočíme ten celkový současný neprospěch vůči dráze,“ slibuje ministr.

Nejvýraznější náskok oproti vlakům má trasa autobusu do Liberce nebo Karlových Varů, po kolejích se naopak vyplatí svézt do Ostravy nebo Olomouce.  „V okamžiku, kdy časy budou konkurenční autobusu, tak předpokládáme masivní přeliv cestujících z autobusu na vlak,“ je přesvědčen generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Z Prahy výrazně rychleji do Českých Budějovic nebo Brna

Nejvýraznějšího a nejrychlejšího zlepšení by se měla dočkat železnice z Prahy do Českých Budějovic. Za autobusovou dopravou nyní cesta na jih Čech zhruba o dvacet minut zaostává. Ministerstvo slibuje, že nejpozději do čtyř let by měla být skoro o půl hodiny rychlejší. Změny čekají také trasu z Prahy do Brna. Ze současných 2 hodin a 43 minut se má dostat na zhruba 2 hodiny.

Vít Bárta, ministr:

„Mezi Prahou a Plzní budeme jezdit pod nějakých 70 minut, což z hlavního nádraží do centra Plzně bude i vedle naprosto jinak dobře fungující dálnice jednoznačně ve prospěch železnice.“

Stát navíc stojí o co nejrychlejší kroky ke konkurenceschopnosti kolejní přepravy. Už v roce 2013 totiž vyprší termín pro finanční dotace z evropského operačního programu, kterými je většina železničních staveb v tuzemsku podporována.