Spát za volantem? V silničním vlaku bez problémů

Göteborg (Švédsko) – Spánek za volantem v plném provozu možná přestane být výsadou opilců. Ve Švédsku pracují výzkumníci na projektu tzv. road trainu – silničního vlaku. Jednotlivá osobní auta pojedou sama v koloně podle příkladu vedoucího vozu. Zkombinuje se tak výhoda aut a vlaků – lidé si zachovají relativní soukromí, současně si ale budou moci zdřímnout nebo se začíst do oblíbené knížky. Podmínkou k praktickému uplatnění silničních vlaků je, aby se výrobci aut domluvili na standardech.

Silniční vlak sestavený z různých osobních automobilů testují vývojáři na zasněžených silnicích v okolí Göteborgu. Zkoušky jsou zatím úspěšné – osobní auto se od dodávky nechává vodit po venkovských silnicích jako slepec od svého psa.

„Vedoucí vozidlo řídí člověk a my monitorujeme, jak řídí – sledujeme úhel volantu, rychlost a zrychlení. Tyto signály jsou pak změřeny a předávány dál vozidlům jedoucím vzadu. Tato auta se řídí sama. Sice kopírují, co udělal člověk v prvním autě, ale zároveň využíváme senzory, které sledují vzdálenost mezi auty, máme zvláštní mechanismus na to, abychom mezi vozidly udržovali bezpečnou vzdálenost,“ popsal princip silničního vlaku Erok Coelingh ze společnosti Volvo. Výzkum hradí Evropská unie, jeho výsledkem totiž má být zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Ačkoli jedou vozidla ve vláčku docela sama, řidič, který není spokojen, může kdykoli řízení převzít a kolonu opustit. I vývojáři připouštějí, že je občas potřeba kolonu opustit už ze zvyku. „Že jedno auto následuje druhé, tak zvláštní není – to už umějí i sériově vyráběná auta vybavená inteligentními systémy. Ale fakt, že se nemusíte dívat na silnici a auto zcela automaticky otáčí volantem, je něco úplně nového. Sám se v tom ještě necítím úplně dobře. Musíte si napřed zvyknout a zároveň tomu musíte důvěřovat,“ podotkl Erik Coelingh.

Pokud by se podařilo, aby jednou jezdila vozidla v takových vláčcích, výrazně by to podle vývojářů pomohlo silničnímu provozu i životnímu prostředí. Navíc by se uvolnily řidičům ruce a ti by se svým časem stráveným v autě mohli zacházet efektivněji. Kdo by nechtěl relaxovat, mohl by za jízdy pracovat.

Vynalézt technologii, která by umožňovala vytvořit na silnicích podobné vlaky, je prý už otázka pár let. Déle však bude trvat vytvořit potřebnou legislativu a prolomit nedůvěru lidí. Podle některých odborníků budou ale největším problémem ambice výrobců aut. „Jsou velmi pyšní a chtějí vytvářet své vlastní systémy, aby měli náskok a mohli ho využít i v reklamách. Je ale důležité, aby se všichni dokázali domluvit na jednom standardu,“ upozornil Daniel Frodin z automobilového časopisu Teknikens Varld.

Pokud by se výrobci dokázali ujednotit, Evropská unie a jednotlivé státy by projektu nejspíš daly zelenou. „Když se evropští výrobci aut domluví a dělají projekty společně, pak je Evropská unie i členské země také ratifikují,“ řekl Daniel Frodin.

Automatizovaný systém umožní, aby se po dálnicích v jednom okamžiku pohybovalo více aut, takže by se o něj podle Frodina mohly zajímat i země, jako jsou Spojené státy nebo Čína, kde se denně potýkají s dopravními zácpami, obzvlášť v oblasti velkých měst.