Středočeské obce nesouhlasí s rušením autobusových spojů

Praha/Kladno - Středočeský kraj přestal od 1. února dotovat 1 196 regionálních autobusových spojů a svůj krok obhajuje tím, že letos může autodopravcům kvůli dopadům vládních škrtů vyplatit na dotacích o 120 milionů korun méně. Starostům se tento krok nelíbí a podepisují petici, která má za cíl navrácení některých linek zpět do obcí. Hejtman David Rath ze stávající situace viní Nečasovu vládu a její škrty. Tvrdí, že jiné kraje už omezily veřejnou dopravu loni, další k tomu budou přinuceny příští rok. Seznam spojů, na které kraj již finančně nepřispívá, naleznete zde.

Seznam omezovaných spojů dostali starostové na stůl začátkem ledna a do dvanácti dnů se měli vyjádřit. Podle nich šlo však o krátkou lhůtu na tak složitý problém. A i když připomínky poslali, do poslední chvíle netušili, jestli autobusy vyjedou, nebo ne.

V Kmetiněvsi je zrušených 6 spojů

Jen v Kmetiněvsi přišli o šest spojů, kterými se především řešila doprava občanů ze zaměstnání, uvedl starosta Kmetiněvsi Luděk Kvapil (nez.). Podle Kvapila jsou rušeny spoje, které jsou velice vytížené. Spoj, který do Kmetiněvsi a Zlonic odjížděl po 22. hodině ze Slaného, také skončil. Ve městě přitom pracuje řada místních obyvatel.

„Lidé, kteří pracují do deseti hodin, se už nedostanou do Zlonic. Poslední vlak jede v 19:33, což je taky špatné – každý nemá na to, aby měl auto,“ podotknul starosta Zlonic Rudolf Čížek. „Naše rozpočty jsou v současné době už tak napnuté, že nemáme šanci hradit si sami dopravu,“ doplnil Kvapil. Starostové podepisují petici, kterou chtějí předat zastupitelstvu kraje. Kvapil předpokládá, že se pod peticí objeví kolem 10 000 podpisů. Starostové chtějí o zrušených spojích dále jednat s krajem. „Nikdo s námi nejedná,“ uvedl Kvapil.

Petice - nerušte busy

Žádáme o vypracování řádného plánu dopravní obslužnosti, který by plně respektoval hospodárné, efektivní a účelné zajišťování dopravní obslužnosti jako veřejné služby.

„Jde o poměrně hodně zrušených spojů, takže nevylučuji, že může dojít k nějakému jednotlivému problému. Není ve fyzických silách 7 zaměstnanců s každým jednotlivým starostou řešit jeho problematiku,“ konstatoval už dříve hejtman Rath.

Řada spojů ještě není uplně dořešena

Spoje, k nimž měli starostové nejvíce výhrad, přijdou nejspíš na řadu teprve v druhé, březnové vlně. Například na Příbramsku a Neratovicku zmizela z jízdních řádů přibližně stovka spojů. Kraj jich sice přestal dotovat více, pomocnou ruku ale nabídli někteří starostové. Hejtman David Rath (ČSSD) uvedl, že zbývá jednat o 40 procentech z celkového balíku spojů, které kraj již dále nehodlá dotovat. Situace není dořešena například na Mladoboleslavsku, Kolínsku či Nymbursku.

Chybí i věčerní spoj mezi Mělníkem a Byšicemi

Podobný problém jako v Kmetiněvsi by do budoucna mohli mít i lidé ze Mšena, kteří cestují večer za prací do mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Podle zjištění není objednáno ani večerní spojení mezi Mělníkem a Byšicemi, problém s dopravou do zaměstnání by tak mohli mít pracovníci Vitany Byšice.

Pokud obce nebudou mít zájem o hrazení prokazatelné ztráty, ČSAD Střední Čechy se rozhodne, zda spoje zruší, nebo je bude provozovat ve vlastní režii. V druhé vlně půjde na Mělnicku o více linek a spojů v mnohem choulostivějších časech v pracovních dnech.