Červený Vrch se nepropadne, slibuje Metrostav

Praha – Stavba nového úseku metra A z Dejvické do Motola se obejde bez otřesů, propadů půdy a narušení statiky budov na povrchu. Po problémech, které provázely ražbu tunelu Blanka, přišel s takovými sliby Metrostav i investor dopravní podnik. S ohledem na geologické podloží Prahy 6 i kvůli obavám obyvatel Červeného Vrchu Metrostav pro ražbu použije speciální zeminový štít z Německa. Už začal s jeho montáží a v dubnu chce zahájit ražbu.

Obyvatelé Červeného Vrchu s obavou hledí na nedalekou Letnou. Tamním obyvatelům se při ražbě tunelu Blanka sesedaly domy a praskaly zdi. Nechyběly ani propady půdy. Otřesy jsou na Červeném Vrchu cítit už teď, kdy se staveniště jen připravuje.

Místní sdružení požadovalo, aby trasa vedla mimo tektonický zlom. Na změnu projektu je ale podle vedení hlavního města pozdě. Byla by však prý zbytečná. Metrostav bude úsek od Vypichu k Dejvické kvůli nestabilnímu podloží razit raději ve dvou menších tunelech, navíc novým speciálním štítem. „Rozdrcená zemina před štítem vytvoří polštář, který tlačí na čelbu. Tím pádem zajistí stabilitu a minimalizaci sedání,“ popsal výhodu nového razícího štítu výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina.

Obavy jsou bezdůvodné i podle zastupitelky Prahy 6 Petry Kolínské, která dopravní projekty magistrátu často kritizuje. „Je to projekt hodně bezpečný. Obavy lidí na Červeném Vrchu chápu, ale nesdílím je,“ řekla.

Metrostav si nechal dvojici sto metrů dlouhých razících štítů, která se teď bude dva měsíce montovat ve stavební jámě na Vypichu, vyrobit v Německu. V dubnu se pustí do ražby, která potrvá 18 měsíců. Měla by tedy být velmi rychlá. „Ve srovnání s klasickými metodami ražení bychom mohli dosahovat až čtyřnásobné rychlosti,“ uvedl vedoucí projektu David Cyroň.

I když Dopravní podnik za novou technologii zaplatí 500 milionů korun, stavbu metra, na níž je rozpočet 16,5 miliardy korun, to prý neprodraží. První cestující se prodlouženou trasou metra A projedou v první polovině roku 2014.