Vlaky byly loni ještě špinavější než dříve

Praha – Ministerstvo dopravy udělilo Českým drahám více než sedmimilionovou pokutu za nedostatky v dálkových vlacích v roce 2010. Postih je historicky nejvyšší, ačkoli je podle drah ovlivněn i zvýšeným počtem kontrol. Drážní inspekce během roku zkontrolovala 268 vlaků. Podle Jana Kučera z Drážní inspekce v nich bylo 295 závad, průměrně tedy více než jedna v každém spoji. Rozsah závad byl velký, kromě špinavých vagonů se objevovala nefunkční klimatizace nebo naopak topení, netekoucí voda nebo chybějící ručníky a mýdlo. Dráhy si přesto nemusí stěžovat – od ministerstva dostaly kromě pokuty i bonusy za řádné dodržování některých smluvních požadavků.

Inspektoři chodí do vlaků takřka najisto. Především v rychlících seřazených z tradičních vagonů „koženek“ je obvykle čeká celá řada závad. Například v dnešním rychlíku z Prahy do Brna byla špinavá okna i jejich rámy, lépe nevypadala ani toaletní buňka, vše korunoval posprejovaný interiér vagonů. Inspektoři jsou přitom k dopravci poměrně mírní – i když se shodná závada opakuje ve více vozech jednoho vlaku, zaznamenávají ji pouze jednou. „Vykazujeme ve statistikách, že je tam jedna závada, ale ve skutečnosti vidíme, že v každém voze byly minimálně dvě až tři závady,“ shrnul Jan Kučera.

Poté, co loni inspektoři vyrazili ve velkém do drážních souprav, nezbylo ministerstvu než udělit dopravci rekordní pokutu. „Nárůst (kontrol) byl téměř trojnásobný. S tím souvisí nárůst uložené pokuty. Za loňský rok jsme uložili pokuty za 7,1 milionu korun, což je nárůst víceméně sedminásobný,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Pokuta, kterou drahám udělil stát, není jediná. Špínu ve vlacích nebo třeba zpoždění trestaly i kraje. Celkem tak dráhy zaplatily za své prohřešky v posledním roce přes devět milionů korun.

Vysoká pokuta za nedostatky v dálkových vlacích je ale jenom poměrná – ministerstvo také vyplatilo drahám bonusy za dodržování dalších podmínek vzájemné smlouvy. „Řádově 8,6 milionu jsme od ministerstva dostali na bonusech za dodržování řazení, za dodržování přípojných vazeb a za včastnost spojů,“ shrnul mluvčí ČD Radek Joklík. Výše tohoto bonusu se však oproti minulosti snížila více než o čtvrtinu.

Inspektoři ve vlacích kromě čistoty nebo funkčnosti topení kontrolují například právě včasnost jízdy nebo dostupnost informací pro cestující.

Rychlík
Rychlík