Hrabovský: Mediální skóre ve prospěch lékařů nebylo zlé

Praha - Akce Děkujeme, odcházíme končí, alespoň její dramatická část. Lékaři na problémy ve zdravotnictví bezúspěšně poukazovali po celá dvě desetiletí, v případě Děkujeme, odcházíme se rozhodli požádat o pomoc s kampaní agenturu Ewing PR, která navrhla i kontroverzní heslo kampaně „Náš exodus, váš exitus?“. Lékaři si přitom sami akci uhradili. Podle jednatele agentury Jiřího Hrabovského se média problematice věnovala dostatečně a s lékaři hojně komunikovala," řekl to v pořadu České televize Hyde park. Hrabovský odmítl, že by za akcí stála politická opozice. Tuto představu označil za paranoidní.

Čeští lékaři jsou nespokojení se situací ve zdravotnictví už zhruba dvě desetiletí. Před několika lety sami přišli s kampaní Unavený lékař, která měla upozornit na to, že je jejich práce zneužívána a pracují příliš mnoho přesčasových hodin. Kampaň ale nakonec úplně vyšuměla. „Pokoušeli se argumentovat, vznášet požadavky či protestovat, ale nikam to nevedlo,“ podotkl Hrabovský.

Lékaři proto v případě akce Děkujeme, odcházíme začali hledat profesionální pomoc. Tu jim poskytla agentura Ewing PR. Za úkol měla ve druhé polovině loňského roku napomoci tomu, aby všichni nespokojení lékaři deklarovali výzvě podporu a v krajním případě podali výpověď.

Akce se začala připravovat v březnu roku 2010 bez většího zájmu vlády či médií. „Ustavovala se nová vláda, všichni měli jiné starosti. V následujících šesti měsících ale měli dostatek času se s lékaři bavit,“ prohlásil Hrabovský. Argumentů lékařů je celkem třináct. Média o nich podle jednatele informovala dostatečně.

Jiří Hrabovský, jednatel Ewing PR:

„Na kontě dnes máme čtyři tisíce mediálních výstupů, tedy velkých článků, reportáží či rozhovorů, a to ve všech možných médiích.“

Lékaři ve výsledku přistoupili na to, že se začalo jednat pouze o penězích. Podle Hrabovského by se jinak musel použít odlišný typ kampaně, jako je například kampaň předvolební. „Cena by byla kolem sta až dvou set milionů korun, což je nereálné,“ konstatoval jednatel.

Kontroverzní heslo bylo přijato po bouřlivých diskusích

Agentura přišla i s heslem „Náš exodus, váš exitus?“, které je mnohými z morálního hlediska dosud propíráno. Heslo bylo přijato po mnoha diskusích a zvážení všech rizik. „Snažili jsme se trochu provokovat, aby se veřejnost zamyslela. Věřím ale, že rozumní lidé to vždy brali jako nadsázku,“ řekl Hrabovský.

V souvislosti s akcí Děkujeme, odcházíme často zaznívají hlasy, že za ní stála politická opozice, konkrétně sociální demokraté. „Názor, že akci řídí ČSSD jako hlavní oponentní síla, je paranoidní představa, totální nesmysl,“ prohlásil Hrabovský. Odmítl i možnost, že by existovala nějaká odměna ze strany komunistů.

Akce Děkujeme, odcházíme ale zřejmě ještě úplně neskončila. „Máme za sebou dramatickou část, z hlediska časového je to ale asi tak čtvrtina. Uvidíme, jestli se záležitost během následujících tří let opravdu někam posune a potvrdí se, že sliby byly myšleny vážně,“ dodal Hrabovský.

Odchod českých lékařů
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24