Dostavbu D8 prověřuje Evropská komise

Praha - Evropská komise prověřuje, jestli úředníci neudělali chyby během dostavby posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Podle stížnosti víc než dvou desítek občanských sdružení a ekologických organizací naprosto ignorovali nejšetrnější variantu s dlouhým tunelem. Podle ministerstva životního prostředí hrozí, že komise nařídí nové zpracování posudku na životní prostředí. Česko chce přitom z evropských fondů získat osmimiliardovou dotaci.

Třikrát poslala Česká republika do Bruselu žádost o osm miliard na dostavbu dálnice D8, třikrát se jí vrátila zpátky. Evropští úředníci chtějí nejdřív vyřešit stížnosti, které poslali ekologové. Ti komisi upozornili na údajná pochybení úředníků v prvopočátcích stavby. Podle nich totiž při posuzování vlivu na životní prostředí rovnou smetli se stolu variantu, která počítala s tím, že by přes České středohoří vedl víc než tříkilometrový tunel Kubačka. Ten prosazovali kvůli větší ochraně životního prostředí. „Podle našeho mínění byla předčasně vyřazena z hodnocení a dokonce bez účasti veřejnosti,“ uvedl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.

Úředníci připouští, že Brusel může v krajním případě požadovat nový posudek o vlivu na životní prostředí. Tím by se dostavba D8 vrátila na úplný začátek. „My jsme slyšeli, že toto Evropská komise uložila Polsku,“ řekla vedoucí odboru posuzování vlivu na životní prostředí Jaroslava Honová. Zároveň popřela, že by ministerstvo nezajímal ekologický dopad stavby. „Spolupracujeme s ministerstvem dopravy a dělají se studie na ověření správnosti EIA a jejích výsledků,“ dodala.

D8 by mohla být hotová za 2,5 roku

Bez ohledu na šetření Bruselu ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá podklady pro to, aby v březnu požádalo o územní rozhodnutí a zároveň stavební povolení. To původní na víc než pětikilometrový úsek soud zrušil kvůli chybám úředníků. „Chybí 93 stavebních povolení,“ informoval Pavel Lány z ŘSD. Povolení by úřady mohly vydat do konce června a pokud se proti nim nikdo neodvolá, začne ŘSD okamžitě stavět. Celá trasa dálnice by tak mohla být hotová v druhé polovině roku 2013.