Silnice se rozpadají, na opravu nikdo nemá peníze

Praha – Silnice v jednotlivých krajích jsou letos rozbité mnohem víc než po loňské zimě. Podle předběžných odhadů už teď náklady na opravy vozovek přesáhly 2,3 miliardy korun. Jde přitom jen o nejnutnější havarijní opravy, mnohem více peněz bude nutné vydat, až zima skončí. Řada komunikací by navíc potřebovala místo záplat kompletní rekonstrukci – jenomže krajům už teď docházejí peníze a stát, který se záplatováním regionálních silnic pomohl loni, na tom není lépe.

Kraje se shodují, že je zima pro silnice, které spravují, velmi zlá. Podobně zlá je i pro krajské pokladny. Moravskoslezský kraj a kraj Vysočina už zaplatily za opravy vozovek každý 200 milionů, v Jihomoravském kraji padlo na údržbu ještě o 100 milionů více. Podobně vysokou částku potřebuje na opravu silnic Středočeský kraj, kde je poškozena skoro každá druhá silnice. V Pardubickém kraji je potom potřeba opravit asi polovinu silnic II. třídy a dokonce 80 procent komunikací III. třídy. „Bylo značně nestabilní počasí, střídání teplot. Tím vznikaly výtluky, výmrazky a často i souvislé rozpadlé povrchy,“ vysvětlil špatný stav silnic Václav Horák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.

Kraje ale na požadavky řidičů, kteří děravé silnice dennodenně zažívají na vlastní kůži, vrtí hlavou – na opravu všech silnic ani zdaleka nemají peníze. „Vyčlenili jsme první peníze na opravy – asi v rozsahu do 30 milionů korun. Nicméně to ani zdaleka nebude stačit. Z vlastních prostředků to nejsme schopni zvládnout,“ řekl hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Zda krajům pomůže stát, ale vůbec není jisté. Loni přispěl stovkami milionů, letos však nemá peníze ani on. „Loňský příspěvek vlády byl mimořádný. Z toho plyne, že není žádná železná pravidelnost, se kterou by se uděloval. Bohužel pro letošní rok máme rozpočty seřezané na kost,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Kraje se chtějí obrátit kromě ministerstva dopravy ještě na ministerstvo pro místní rozvoj. Od něj dostaly příspěvky například po povodních. Pokud i druhý státní úřad pomoc odmítne, řidičům nezbude, než přijmout silnice plné děr za standard.