Nedostatečný rozhled – viník nejedné smrtelné nehody na železnici

Praha – Na železničních přejezdech přibývá nehod, zraněných i mrtvých. Loni na nich zemřelo rekordních 47 lidí. Ne vždy je ale na vině nepozornost řidiče. Samo ministerstvo dopravy přiznává, že v zemi je asi stovka přejezdů, jejichž bezpečnost je na hraně. Přitom ročně do oprav takto rizikových křížení tratí a silnic jde přes 350 milionů korun.

Příkladů, kdy za nehodu na přejezdu mohla třeba špatná viditelnost, je celá řada. Uvedeme jeden za všechny. Loni v květnu usmrtil vlak na přejezdu mladého cyklistu, druhého vážně zranil. Odpovědnost za nehodu teď šetření Drážní inspekce přiřklo především Správě železniční dopravní cesty.

„Zjistili jsme, že na přejezdu byly mimo jiné i nedostatečné rozhledové poměry, to znamená, že nebylo vidět přijíždějící vlak,“ popsal náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Trať nejdřív nebyla vidět, v poslední okamžik pak zase cyklistům zakrýval rozhled strom vlevo. Krátce po nehodě Správa železniční dopravní cesty zasáhla a rozhled upravila. Teď ovšem tvrdí, že za tragédii nemůže. „Pokud někdo vlítne na přejezd bez brzdění, ještě nějak ovlivněný, tak samozřejmě nelze zabránit nebezpečí,“ prohlásil mluvčí správy Pavel Halla.

Zbytečně se umírá nejen na přejezdech

Pro další příklad špatné bezpečnosti v blízkosti trati si zajdeme do Dolních Křečan na okraji Rumburka. Tady vlak smetl cyklistu. Za jeho smrt může údajně silnice postavená příliš blízko kolejí. „Cyklista nebo obecně chodec netuší, že je v nebezpečném pásmu železnice,“ podotkl Kučera.

Úřady se teď dohadují, kdo za vše může. Město viní železničáře, ti naopak Rumburk. Nebezpečí ale dál zůstává neřešeno. „Pozemní komunikace byla proti našemu vědomí nebo nějakou nedbalostí rozšířena tak, že zasahuje do trati,“ tvrdí Halla. „Dráha samozřejmě moc dobře věděla, že tady ten problém je. Nikdy to neřešili a začínají se tím zabývat až teď, když tady došlo k problému,“ zlobí se místostarosta Rumburka Ladislav Pokorný (ČSSD).

Přejezdů je v Česku asi 3 800 a zhruba u stovky z nich odborníci mluví o nízké, nebo dokonce nedostatečné rozhledové vzdálenosti. Alespoň částečně pomoci by mohla změna značení, kterou právě nyní chystá ministerstvo dopravy.