Přechody jsou nebezpečné i kvůli chodcům-hazardérům

Praha – Mylný předpoklad své bezvýhradné přednosti při přecházení silnice stál letos v lednu tři lidi život. Celkem při střetu s automobilem zahynulo v prvním měsíci roku devět lidí. Podíl těch, které vyšetřovatelé označili za viníky nehody, oproti minulosti vzrostl. Policie a ministerstvo dopravy chtějí situaci zlepšit a chodce lépe poučit o jejich povinnostech při přecházení silnice. Kromě poučení o pravidlech chce ministerstvo chodce také zviditelnit – zatím lidé často zanedbávají reflexní prvky.

Situace na přechodech – ale především mimo ně – se průběžně zhoršuje. Letos v lednu došlo k více střetům aut a chodců než loni, za celý rok 2010 bylo těchto havárií více než v roce 2009. Zemřelo při nich 151 lidí.

Lidé na přechody nedbají

Zvyšuje se i podíl havárií, které způsobili chodci – většinou svou unáhleností a nepozorností. „Buď bezprostředně vstoupili před projíždějící auto a nebylo možné už střetu zabránit, nebo to byli chodci, kteří přecházeli jinde než na přechodu pro chodce,“ shrnul Jiří Důšek z pražské dopravní policie.

Nejnebezpečněji je pro chodce v Praze, kde loni došlo k šestnácti střetům aut s chodcem, které skončily smrtí, celkem se ve městě stalo 594 takových havárií. Téměř polovinu z nich přitom zavinili chodci. Podle policie by se měli mít na pozoru především obyvatelé Holešovic, nejvíce nehod se stává ve vytížených ulicích této čtvrti – v Milady Horákové, ve Veletržní a u Strossmayerova náměstí.

Chodci poměrně často končí pod koly aut také v Plzeňské ulici. Obvykle po výstupu z tramvaje neváží cestu k přechodu a rovnou přebíhají ulici. Činí tak i starší a hůře pohybliví lidé, kteří by přitom před autem těžko uhýbali. Podle policisty Důška právě při podobně neopatrném vystupování z tramvaje často dochází k nehodám.

Povinnosti chodce

Ačkoli má chodec na přechodu přednost (řidič je povinen zpomalit nebo zastavit, je-li chodec na přechodu nebo je zřejmé, že chce přecházet vozovku), neplatí to vždy. Zákon výslovně zakazuje vstupovat na přechod těsně před přijíždějícím vozidlem. Pokud chodec přechází mimo přechod, nesmí žádným způsobem omezit silniční vozidla v jízdě. Navíc je zakázáno přecházet vozovku, pokud je nejbližší přechod vzdálen méně než 50 metrů. Přechodem pro chodce je místo vyznačené dopravní značkou – svislou značkou IP16 (modrý „čtverec“ s člověkem v klobouku na přechodu v bílém trojúhelníku) nebo vodorovnou značkou V7 (bílé pruhy na vozovce). Řidiči dále musí umožnit bezpečný přechod chodcům na silnici, na kterou odbočují z jiné silnice.

Neviditelní chodci

Ačkoli nejčastěji dochází ke střetům aut a chodců proto, že buď řidič, nebo chodec nedává pozor a nerespektuje pravidla, častou příčinou je i špatná viditelnost chodce. Často k nehodám dochází brzy ráno, v podvečer nebo za špatného počasí. Někteří chodci tehdy téměř nejsou vidět. Je proto vhodné mít na oděvu nebo na zavazadle reflexní prvek – stačí jeden. „Člověk, který má reflexní prvek, je vidět na 200 metrů a více pro řidiče, který na něj posvítí. Člověk, který má bílou bundu, je vidět na slabých 50 metrů,“ zdůraznil Josef Malen z oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Kvůli vysokému počtu mrtvých chodců připravuje ministerstvo dopravy, konkrétně BESIP, kampaň Život nikdy nevyjde z módy. Chce nechat vytvořit kolekci s reflexními prvky. Část bude prodávat na internetu, část rozdá dětem.

Nehody v největších městech
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24