V Ženevě se představil nejrychlejší Jaguar všech dob

Ženeva - Britský výrobce Jaguar představil na ženevském autosalonu dosud nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný model značky. Vůz pod označením XKR-S vyvine rychlost až 300 km/h a má výkon 550 koní. Auto bude mít pořizovací cenu od 3,26 milionu Kč a pohání ho přeplňovaný pětilitrový osmiválec, který umožňuje zrychlení vozu z nuly na 100 km za 4,2 sekundy. Japonská automobilka Toyota zase rozšířila svůj hybridní vůz Prius na sedm míst. Nový model Prius+ se začne prodávat příští rok.

Jaguar XKR-S má odlehčenou hliníkovou konstrukci a speciálně upravený podvozek. Přepracovaná geometrie kol je nastavena na tužší tlumiče a renovované řízení minimalizuje prodlevu v odezvě automobilu. Kromě změn v provedení, které umožnily dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h, doznal nový Jaguar také úprav po testech v aerodynamickém tunelu. Tyto změny o čtvrtinu snížily vztlak v přední i zadní části vozu a optimalizovaly boční aerodynamickou stabilitu.

Ve vnitřním i vnějším provedení modelu Jaguar XKR-S se odráží charakter závodních speciálů značky z historie. Například sportovní kožená sedadla s uhlíkovými vlákny jsou vybavena opěrkami na ramena. Sedadla také umožňují 16 alternativ nastavení, disponují vyhříváním a pamětí.

Drahá auta jsou letos v Ženevě centrem pozornosti. V obležení je kromě nového Jaguaru také stánek Lamborghini, kde je k vidění docela nový model Aventador. Nezájmem návštěvníků netrpí ani Ferrari, Maseratti nebo Pagani. Po letech, kdy lidé pod vlivem krize mířili především za úspornými vozy, se tak zdá, že se výrobcům luxusních vozů opět začíná blýskat na lepší časy.

Japonská Toyota představila v Ženevě svůj nový Prius+, který nabízí výrazně větší prostor pro cestující i jejich zavazadla. Ve druhé řadě je trojice nezávislých sedadel s možností samostatného sklopení a ve třetí řadě je další dvojice samostatně sklopných sedadel. Prius+ nabízí tři různé jízdní režimy, které kombinují využití elektromotoru a spalovacího agregátu.

„Prius+ reaguje na potřeby rozrůstajících se evropských rodin s ekologickým cítěním. Je to vůbec první model, který nabízí evropským zákazníkům všestrannost sedmimístného interiéru v kombinaci s plnohodnotným hybridním systémem pohonu,“ doplnil mluvčí českého zastoupení Tomáš Vaněk.

Firma v Ženevě představila rovněž hybridní verze svých „běžných“ vozů. V případě malého vozu Yaris jde o koncept s označením HSD. Typ HSD připravila Toyota také pro model Auris – zástupce největší světové automobilky v segmentu C. Hybridní technologie by se postupně měla dostat do všech modelů, které Toyota v Evropě prodává.

Ze 170 novinek, které se na autosalonu představí, skoro čtvrtina nějak souvisí se zelenými technologiemi. Oproti loňsku se tak jejich počet zdvojnásobil. Svou verzi ekologicky šetrnějších vozů představil třeba Daimler, Opel, Volvo nebo Peugeot. Ten jako první na světě vyrobil hybrid zkombinovaný s dieselovým motorem. Vývoji alternativních pohonů teď nahrávají i výkyvy cen ropy.