Jízdní řád se mění, hůře je ve Středočeském kraji

Praha – Začala platit celostátní změna jízdních řádů veřejné dopravy. Zatímco železniční doprava zůstává téměř při starém a největší část změn má podobu drobných posunů časové polohy některých regionálních spojů, lidé, kteří jsou odkázáni na autobusy, se budou mít opět o něco hůře – především ve Středočeském kraji. Na jeho území proběhla mimořádná změna už na začátku února, redukce regionálních autobusových linek ale pokračují. Ve středních Čechách ruší ode dneška dalších nejméně 200 autobusových spojů.

Dálkové vlaky zůstávají při starém

Z dálkové železniční dopravy se změna jízdních řádů dotkla pouze dvou párů spojů. Dosud mezistátní rychlík Orlice, který jezdil na trase Pardubice–Vratislav a zpět, je zkrácen do Lichkova, stal se z něj tedy vnitrostátní spoj. Za zrušením zbytku trasy stojí problémy polského dopravce. Současně ale pojedou trochu jinak meziregionální vlaky z Ústí nad Orlicí do Kladska, kterých se polské redukce netýkají (provozuje je jiná společnost), a které zrušený rychlík částečně nahradí. Dále změna zrušila přímé vozy do řecké Soluně, které ale měly podle původního vydání jízdního řádu jezdit až v letní sezoně. Pouze v letní sezoně bude zachován také provoz tradičního lůžkového vozu z Českých Budějovic do Košic.

Středočeský kraj o Prahu nestojí

Ve středních Čechách jsou ode dneška zrušeny nejméně dvě stovky dalších autobusových spojů. Nejvíce jich přestane jezdit v okolí Prahy a na Mladoboleslavsku. Hejtmanství přestane objednávat kolem 800 spojů. V řadě případů se dotování chopily obce a některé spoje se dopravci rozhodli provozovat na své riziko dál. Redukce se týká autobusů zařazených do systému ROPID. Ty jezdí především na příměstských linkách, které svážejí cestující do metropole. Omezen bude provoz na 27 linkách ROPIDu, celkem bude zkráceno nebo zrušeno 82 spojů. Naopak bez větších změn bude pokračovat provoz na linkách 306, 333, 341, 342, 365, 371, 372, 374, 378, 381, 406, 407, 410, 419, 422, 423, 435, 461, 470, 484, 488 a 491. „Asi u třetiny spojů došlo k dohodě s jednotlivými obcemi, které si spoje navržené ke zrušení samy doplatí,“ vysvětlil mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Omezení příměstských autobusových linek PID

303 zkrácen 1 pár spojů v pracovní dny (o úsek Sibřina – Říčany, Wolkerova)
304 zkrácen 1 pár spojů v pracovní dny (o úsek Horoušany, Horoušánky – Úvaly, žst.)
307 zrušeny 2 páry spojů v pracovní dny (trasy Zličín – Unhošť, náměstí a Zličín – Červený Újezd)
308 zrušeny 3 páry spojů v pracovní dny (trasa Zličín – Nučice, Prokopská náves)
314 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Davle, u pomníku – Bratřínov)
319 zrušeno 8 párů spojů v pracovní dny (trasy Terminál 3 – Jeneč, vysílací středisko a Terminál 3 – Hostouň)
320 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Mníšek pod Brdy, nám. – Mníšek pod Brdy, Rymáně, žel. zast.)
338 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Hradištko, zámek – Štěchovice)
340 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Dejvická – Roztoky, Levý Hradec)
363 zkráceny 3 spoje v pracovní dny (úsek Čestlice – Průhonice, Komárov), zrušen 1 spoj v pracovní dny (trasa Čestlice – Opatov)
370 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Kobylisy – Odolena Voda, Dolní náměstí), část spojů nezajíždí do zastávky Klecany, D8 Park
372 část spojů nezajíždí do zastávky Klecany, D8 Park
379 1 spoj v pracovní dny převeden do jiné časové polohy (trasa Černý Most – Brandýs n. L.-St. Boleslav, aut. st.)
383 zkrácen 1 pár spojů v pracovní dny (o úsek Struhařov, U hřiště – Chocerady)
387 zkrácen 1 pár spojů v pracovní dny (o úsek Výžerky – Horní Kruty, Újezdec), 1 spoj v pracovní dny (v trase Výžerky – Kostelec n. Č. l., nám.) nahrazen 1 spojem v opačném směru
390 zkrácen 1 pár spojů v pracovní dny (o úsek Jíloviště, přívoz – Štěchovice), zrušen 1 spoj celotýdenně (trasa Rabyně, Hotel Nová Rabyně – Štěchovice), zavedeno 7 párů spojů v sobotu, 9 párů spojů v neděli (trasa Smíchovské nádr. – Jíloviště, přívoz)
391 zkrácen 1 spoj v pracovní dny (o úsek Úvaly, žel. st. – Sídl. Rohožník)
404 zrušen 1 spoj v pracovní dny (trasa Kostelec n. Č. l., nám – Oplany)
412 zrušeny 2 spoje v pracovní dny (trasa Čelákovice, nám. – Vykáň a Mochov – Čelákovice, nám.)
413 zrušen 1 spoj v pracovní (trasa Kralupy n. Vlt., žel. st. – Odolena Voda, závod)
428 zrušeny 2 páry spojů v pracovní dny (trasy Říčany, prům. areál Černokostelecká – Jesenice a Říčany, nádraží – Jesenice), zrušeno zajíždění spojů do Chomutovic
429 omezeno zajíždění do Hradištka
430 zrušen 1 pár spojů v pracovní dny (trasa Mochov – Přerov n. L., Nový Přerov)
443 zrušeny 3 spoje v pracovní dny (trasy Přerov n. L., U skanzenu – Čelákovice, žel. st. a Čelákovice, žel. st. – Semice)
446 zrušeny 3 páry spojů v pracovní dny (trasa Mníšek pod Brdy, Kaple – Kytín)
449 zrušen 1 spoj v pracovní dny (trasa Bratřínov – Mníšek pod Brdy, nám.)
451 rozšířeno zastavování v Karlíku
469 zrušen 1 spoj v pracovní dny (trasa Strančice, žel. st. – Říčany, Wolkerova)
470 omezeno zajíždění do Všestud
489 zrušeny 4 spoje v pracovní dny (trasy Klokočná – Svojetice, Klokočná – Strančice, žel. st., Strančice, žel. st. – Mukařov a Mukařov – Klokočná)
492 zrušeny 2 spoje v pracovní dny (v trase Jevany – Černé Voděrady a Černé Voděrady – Kostelec n. Č. l., nám.)

Rušení ve Středočeském kraji proběhne i v oblastech, kde ROPID nepůsobí – v části regionu organizuje provoz krajský úřad sám. Zasaženo bude především Mladoboleslavsko, kde by mělo být zrušeno 64 spojů na 18 linkách.

Jihomoravské rušení i novinky

Železniční doprava na jižní Moravě drobně zeštíhlila. Kraj se rozhodl zrušit několik spojů, které považuje za málo vytížené. Nadále tak nejezdí například jeden odpolední pár vlaků mezi Letovicemi a Skalicí nad Svitavou, v pracovní dny ubude večerní pár vlaků z Hodonína do Břeclavi a zpět, v sobotu večer nepojede spoj mezi Břeclaví a Vranovicemi. V neděli je odsunut začátek železničního provozu na trati z Bzence do Moravského Písku až na jednu hodinu odpoledne.

V rámci jihomoravského integrovaného dopravního systému začíná se změnou jízdních řádů jezdit docela nová noční linka 501 z Brna do Moravan. Poprvé vyjede v pátek, v provozu bude vždy v noci před dnem pracovního klidu (tj. především v nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli), jezdit bude ze zastávky Ořechovská.

Zbirožský radiobus – největší změna v Plzeňském kraji

Největší novinkou, kterou změna jízdních řádů přinesla do Plzeňského kraje, je tzv. radiobus. Od pondělí obslouží Zbiroh. Město je známé mimo jiné velkou vzdáleností ke stejnojmennému nádraží, kam mají radiobusy zajíždět v pracovní dny večer. Podmínkou k tomu, aby dopravce spoje uvedené v jízdním řádu vypravil, je včasné zavolání cestujících, kteří chtějí jet z nádraží do Zbiroha (nebo opačným směrem). V létě by chtěla zbirožská radnice ze svého doplatit také na víkendový provoz. Pro krajskou organizaci POVED, která podobně jako pražský a středočeský ROPID objednává a koordinuje regionální autobusovou i železniční dopravu, je zbirožský radiobus zkouškou – bude-li o něj zájem, chce POVED zavést radiobusy i na dalších místech. „Poté, co novou linku ověříme, bychom chtěli tuto dopravu zavádět například na Tachovsku a Stříbrsku, v odlehlých obcích, kam zajíždí málo spojů a v okrajových časech. Zájem má i Bělá nad Radbuzou na Domažlicku,“ upřesnila ředitelka organizace Zdeňka Kmochová.

Plzeňský kraj ke změně jízdních řádů také objednal posílení železničního provozu mezi Plasy a Žihlí, resp. Mladoticemi, kam budou nově jezdit dva páry spojů. Nový pár spojů potom pojede odpoledne po lokálce z Blatné do Nepomuku a zpět. Změny v autobusové dopravě se dotkly pouze linky Kralovice–Žihle, kde přibyly čtyři nové spoje.

V Moravskoslezském kraji jezdí jinak 30 autobusových linek

Změn se nemusí bát lidé, kteří využívají v Moravskoslezském kraji regionální železnici. Kromě drobných časových posunů zmizely z jízdního řádu dva přeshraniční osobní vlaky, které dosud jezdily z Katovic do Bohumína a zpět. Protože polský dopravce už je nechce provozovat, zrušily ČD i zbylý krátký úsek jejich trasy.

Regionální organizátor KODIS se naopak zaměřil na autobusovou dopravu. Jinak než dříve jezdí 30 regionálních linek. Na rozdíl od Středočeského kraje ale nejde o rozsáhlé rušení, ale o reorganizaci. Občasné krácení trasy některých autobusů je nahrazeno prodloužením jiných spojů, mění se také časové polohy. Výraznější změny proběhly také v havířovské MHD, úpravy se dotkly dvanácti linek.

Polská lokomotiva
Polská lokomotiva
Více fotek
  • Polská lokomotiva autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1633/163250.jpg
  • Regionální autobusy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2230/222937.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/516/51575.jpg