Orlickoústecké nádraží bude přihlížet stavbě koridoru

Ústí nad Orlicí - Spory o orlickoústecké nádraží mohou skončit. Na místo přijeli ministři dopravy Vít Bárta (VV) a Jiří Besser (TOP 09) a oznámili, jak naloží s historickou budovou, kterou chtěli železničáři zbourat, ale ministerstvo kultury ji prohlásilo za památku a demolici zabránilo. Vít Bárta potvrdil původní předpoklad, že se nádraží zrekonstruuje tak, aby budova zůstala stát. Vyhoví tak jak zastáncům budovy, kteří iniciovali její prohlášení kulturní památkou, i těm, kteří by ji chtěli strhnout, protože už k ničemu není. Aby budova, kterou už železničáři nechtějí využívat, nespadla, dohodli se oba ministři se zástupci kraje a města, že budou hledat ekonomické cesty, jak kulturní památku z roku 1874 zachránit.

Při rekonstrukci trati – jednoho z posledních míst hlavního tahu z Prahy na Brno i Ostravu, které ještě neumožňuje vlakům průjezd rychlostí blízkou 160 kilometrům za hodinu – má vzniknout nová odbavovací hala přístupná z městské části Kerhartice. Její obyvatelé za urychlení jejího vzniku už sepsali petici, podle ministra dopravy se začne stavět příští rok.

Nádraží, hostel nebo ruina

Co bude s původním nádražím, se zatím neví. „Ministerstvo kultury uvolňuje 150 tisíc korun na stavebně-historický průzkum, který naši pracovníci provedou do tří měsíců. Potom budeme vědět, co se uvnitř této budovy může z jejího stavebního základu odehrávat,“ řekl ministr kultury Besser.

Správa železniční dopravní cesty uvažovala o tom, že by budova nadále sloužila provozním účelům a u nového vstupu do nádraží vzniklo jenom malé pracoviště s pokladnou. Nyní se v Ústí hovoří o turistickém využití stavby. „Jedním z návrhů je zřízení hostelu, další provoz restaurace a infocentrum,“ uvedl Martin Kadrman, předseda sdružení Nádraží nedáme, které stálo za záchranou budovy, která měla padnout za oběť původně plánovanému oblouku trati.

O využití by měla konečně rozhodnout meziresortní ministerská komise, které mohou lidé posílat náměty. „Financování budovy bude možné pravděpodobně z norských fondů,“ upřesnil pardubický hejtman Radko Martínek.

Spory končí

S demolicí už dávno nikdo nepočítá. „Přes kulturu vlak nepojede. Kulturní památka bude, a přesto dokážeme zajistit díky Správě železniční dopravní cesty, že příští rok začneme stavět dopravní uzel a přesto tudy bude pendolino jezdit 160kilometrovou rychlostí,“ uvedl ministr dopravy Bárta.

„Výstavba koridoru je velmi dobrá zpráva pro Pardubický kraj i Českou republiku. Pardubický kraj se toho bude určitě účastnit. Máme granty na podporu památek a cestovního ruchu,“ dodal hejtman Martínek.

/*json*/{"map":{"lat":49.971663313277,"lng":16.376795768738,"zoom":16,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":49.971359693541,"lng":16.37793302536,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Nádraží obyvatele Ústí nad Orlicí dlouho rozdělovalo. Po návštěvě ministrů kultury a dopravy jsou ale obě skupiny – příznivci staré budovy i její demolice – spokojeny. Všichni se jenom bojí, aby nezůstalo jenom u slibů.