Manuální zručnost dětí se snižuje

Praha – Zavázat si tkaničku u boty, zapnout kabátek na knoflíky nebo jen správně držet obyčejnou tužku je pro mnohé menší děti stále větší problém. Potvrzují to zkušenosti učitelek z mateřských školek i pedagogicko-psychologičtí odborníci. S rozvojem jemné motoriky souvisí navíc i rozvoj mluvení. Logopedických vad v posledních letech značně přibývá.

Boty na suchý zip sice rodičům i dětem usnadňují život, zdaleka ale neprocvičí prsty jako obyčejné zavázání tkaničky. Děti sice často brilantně ovládají tlačítka na klávesnicích nebo myš, se stříháním papíru už ale mají potíže. Kvůli jinému způsobu života ubývá příležitostí, při kterých si děti mohly ruce a prsty cvičit. Třeba ty nejmenší si kvůli bezpečnosti nesmějí hrát s drobnými hračkami, kdysi velmi populární kuličky se už dávno nehrají. „Pro dítě uděláte nejvíc, když mu koupíte nějakou inteligentní hračku,“ upozorňuje Eva Opravilová z Pedagogické fakulty UK.

Ve školkách sice s dětmi jemnou motoriku procvičují, deficit, který si přinesou z domova, se ale dohání jen těžko. „U mnoha dětí je výrazně zhoršené držení tužky. Dokonce o tom řada rodičů ani neví,“ uvedl dětský psycholog Petr Klíma. Spousta dětí pak má problémy naučit se správně psát. I to je jeden z důvodů, proč se v několika desítkách škol testuje jednodušší školní písmo. Písmo Comenia Script je více podobné tomu, se kterým se děti setkávají například v knížkách. Podle učitelů je nové písmo vhodné i pro děti s poruchami učení.