Nová lokomotiva se může Škodě prodražit

Plzeň – Nové elektrické lokomotivy od Škody Transportation jezdí po českých kolejích už déle než půl roku v čele nejprve nákladních, potom už i osobních vlaků. Stále ale nejsou v takovém stavu, aby je výrobce mohl prohlásit za hotové. Aby stroje řady 380 dostaly definitivní razítko od Drážního úřadu, musí Škoda doplňovat novou techniku a zahájení řádného provozu nabírá další zpoždění. Dodávka už tak má velké zpoždění, podle původní smlouvy měly „třistaosmdesátky“ už dva roky jezdit v čele mezistátních expresních vlaků. Plzeňské firmě se tak může lukrativní zakázka řádně prodražit. České dráhy se chystají uplatnit penále. Kdyby polevily, chce je k tomu popohánět ministr dopravy Vít Bárta.

Lokomotivy řady 380 mají být schopny jezdit na Slovensko, v Polsku, Německu, Rakousku a Maďarsku. Zatím ale nejsou schváleny ani k řádnému provozu v Česku – v čele vlaků absolvují pouze zkušební provoz. V jeho průběhu musí Škoda řešit některé potíže.

Staré koleje – metla na nové lokomotivy

Hlavní problém je pro české koleje už tradiční – lokomotiva si nerozumí s nejstarším typem zabezpečovacího zařízení, podobně jako dříve Pendolino nebo německé lokomotivy Taurus. Výsledkem průjezdu nové lokomotivy může být zablokování trati – její úsek se neuvolní ani poté, co ho lokomotiva opustí. Že i řada 380 má občasné problémy při komunikaci s kolejemi, anonymně potvrdili i někteří železničáři. „Pravděpodobně lokomotiva generuje doposud neprozkoumané elektromagnetické pole, které může způsobit uvedené problémy,“ uvedl Ivan Konečný ze Západočeské univerzity.

Škoda se snaží zajistit, aby lokomotiva nepůsobila problémy vůbec nikde. Jde jí totiž i o další zakázku – má dodat lokomotivy podobného typu na Slovensko, kde se ale mohou vyskytnout problémy v klíčovém místě na bratislavské hlavní stanici. Ta je vybavena starými kolejovými obvody, které jsou hlavním strašákem moderních lokomotiv. Touže technikou je zabezpečeno také například plzeňské hlavní nádraží. „Příčinou problémů je dlouhodobá podinvestovanost železniční infrastruktury,“ shrnula mluvčí Škody Transportation Jolana Číhová.

ČD čekají. Vyplatí se to

České dráhy zatím čekají. Se zaváděním nových vozidel do provozu mají dlouhé zkušenosti, lokomotivy řady 380 jsou navíc ve zkušebním provozu nečekaně spolehlivé. Problémy, které se vyskytly, prohlásil mluvčí drah Petr Šťáhlavský za „dětské nemoci“. „Bylo zaznamenáno několik případů závad či problémů při obsluze lokomotivy,“ shrnul.

Dráhy vskutku mohou v klidu čekat. V letošním roce se ještě bez nových lokomotiv obejdou. Za trpělivost by mělo dráhy bohatě odměnit penále, které uplatní vůči Škodě kvůli dvouletému zpoždění. „České dráhy samozřejmě penále za pozdní dodávku lokomotiv budou uplatňovat,“ potvrdil mluvčí Šťáhlavský.

Dopravce, jehož všechny akcie vlastní stát, k uplatnění penále potlačí především ministr dopravy Vít Bárta. Tomu se nelíbila nedávná společná dovolená generálního ředitele drah Žaludy s manažerem Škody Krskou v Dubaji. Důsledné uplatnění penále má být pro ministra potvrzením Žaludových slov, že při cestě do Dubaje v žádném případě nešlo o obchod. „Všechny naše obchodní vztahy – zvláště v momentu, kdy můžeme cítit různé konflikty zájmů – budeme ostře sledovat. Koneckonců to budou ostře sledované vlaky,“ komentoval Vít Bárta.