V Klatovech začali s poslední etapou severozápadního obchvatu

Klatovy - V Klatovech dnes začala stavba druhé a poslední etapy obchvatu na Domažlice za 223 milionů korun. Stavba výrazně ulehčí dopravě do Domažlic a do nové průmyslové zóny Pod Borem. Její dokončení v září 2012 umožní propojit státní silnice I/27 a I/22. Řidiči mířící na Domažlicko také nebudou muset zajíždět do centra Klatov. Investorem je Plzeňský kraj, obchvat je jeho největší letošní investicí do silnic.

„Obchvat bude také sloužit jako protipovodňový val, jenž ochrání obec Tajanov, pravidelně sužovanou velkou vodou,“ uvedl starosta čtyřiadvacetitisícového města Rudolf Salvetr. Podle něj je dokončení obchvatu velmi důležité, protože částečně omezí počty automobilů projíždějících centrem města. Od Plzně jich nyní jezdí zhruba 22 000 denně, obchvat by jich měl odvést asi 2 500. „Může se zdát, že to není mnoho, ale je v tom celá řada nákladních automobilů,“ upozornil starosta. Obchvat navíc obslouží novou zónu Pod Borem, kde už otevírají provozy tři firmy.

Silnice o délce 2,7 kilometru povede od okružní křižovatky u čistírny a vyústí na současnou silnici I. třídy z Klatov do Domažlic za železničním přejezdem. Umožní také rozvoj Kalu i zvažované přemostění železnice k restauraci v Beňovech. Město se na akci podílí sjezdy na Tajanov a Kal. Investorem samotného obchvatu je kraj. Obchvat totiž bude regionálním tahem II. třídy. Přesto se jeho stavba vyplatí, jak už před pěti lety naznačil posudek věnovaný výhodnosti stavby nových krajských silnic. Výsledek je, že se klatovský obchvat vyplatí, pokud nebude stát více než 240 milionů korun. Podle ředitele klatovské Správy a údržby silnic Jiřího Velíška stavba vyjde na 220 milionů.

Reportáž Jana Dvořáka (zdroj: ČT24)

Obchvat se měl začít stavět na jaře 2010, ale zpozdilo ho přehodnocování projektů páté výzvy ROP, kterou prověřovala policie. Jeho první etapa o délce 1,6 kilometru byla otevřena v listopadu 2007.

Podle technického náměstka SÚS Klatovy Radka Kadlece se díky konkurenci stavebních firem dostaly stavební náklady z původní ceny projektanta 234 milionů korun na 222,5 milionu korun. Stavba je podle Salvetra unikátní také tím, že se město během necelého roku dohodlo s vlastníky pozemků a stavbu majetkově připravilo, aby kraj mohl žádat o dotace EU. Do výkupů a směn vložila radnice přes 20 milionů korun, které dostane zčásti zpět od Plzeňského kraje.

Nejvýraznější úlevou pro centrum Klatov bude až východní obchvat města, protože nejvíce vozidel směřuje od Plzně na jih na Horažďovice. „Už je hotová dokumentace pro územní rozhodnutí i pro stavební povolení a připravuje se stavební řízení,“ doplnil Salvetr. Podle něj se nyní jedná o tom, aby ministerstvo dopravy vyčlenilo peníze na výkupy a zařadilo akci do „superstrategie“ ministra na příští léta.