ČD představily podobu nových motoráků

Praha – Ve čtyřech krajích budou od příštího roku jezdit nové dieselové jednotky, které České dráhy nakoupí od polského výrobce PESA. Dráhy dnes uzavřely kontrakt na dodávku 31 dvoučlánkových částečně nízkopodlažních jednotek, současně představily očekávanou podobu nových vlaků. Od dosavadních motoráků bydhošťského výrobce se budou lišit například tvarem čela a světel, které se přiblíží podobě charakteristické pro jednotky od Siemensu.

Nové jednotky budou klimatizované, nastupovat se bude do nízkopodlažních částí. „V soupravě bude také univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky nebo jízdní kola. Samozřejmostí bude vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem nebo moderní audiovizuální informační systém,“ přiblížil při podepisování smlouvy generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Vlaky budou jezdit v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji. Ačkoli jde o dieselové jednotky, dráhy plánují nasadit je i na linky, které vedou výhradně po elektrizovaných tratích. Budou tak jezdit mezi Mariánskými Lázněmi a Chebem, z Chebu do Karlových Varů i dále z Karlových Varů do Chomutova. První by se měly objevit v příštím roce.

V úseku Mariánské Lázně–Cheb budou moci cestující srovnat kvalitu nových motoráků z Polska s německými jednotkami Siemens Desiro, které na trať nasazují dráhy dnes. Zástupci PESA očekávají, že jejich vlak v takovém srovnání obstojí. „Jsem přesvědčen, že námi vyrobená vozidla budou pro dopravce, ale hlavně pro samotné cestující znamenat novou kvalitu na českých kolejích,“ uvedl předseda představenstva polské společnosti Tomasz Zaboklicki.

K pořízení nových motoráků zavázaly ČD dlouhodobé smlouvy, které dopravce v prosinci 2009 uzavřel s vedením jednotlivých krajů. „Při výběrovém řízení jsme přihlíželi k požadavkům regionů a jejich zástupců, kteří regionální spoje objednávají. Věřím, že budou s vítězným vozidlem spokojeni stejně jako naši cestující v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji,“ komentoval ředitel Žaluda.

Za 31 motoráků pro 120 cestujících zaplatí ČD téměř dvě miliardy korun – méně než dopravce očekával při zadávání výběrového řízení. Část peněz dostanou dráhy z Regionálních operačních programů.

Technické údaje

Délka dvoučlánkové jednotky: 43,73 m

Výkon: 2x 390 kWh

Maximální rychlost: 120 km/h

Zdroj: ČD

Předpokládaná podoba dieselové jednotky, kterou nakoupí ČD od polského výrobce PESA.
Zdroj: České dráhy