Drážní inspekce: Za ohrožení cestujících mohou České dráhy

Praha – Vloni v březnu proletěl nad hlavami cestujících kus vlakové brzdy třemi kupé rychlíku Olomouc – Břeclav. Drážní inspekce označila za viníka České dráhy. Vagon měl problém už den před incidentem. Podobná rizika odhalila kontrola u každého třetího vytipovaného vlaku.

Kus brzdy se uvolnil ve stodvacetikilometrové rychlosti, odrazil se a prolétl skrz stěny vlakových přepážek mezi jednotlivými kupé. Nezranil naštěstí nikoho. Generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut informoval, že letos se podobný incident zopakoval. Tentokrát kus brzdové zdrže odlétl z vlaku na auto, které čekalo u přejezdu.

Inspekce teď skončila šetření prvního případu. Pojistka brzd nebyla zajištěna speciální závlačkou a vlaky až do nehody navíc železničáři kontrolovali většinou pouze na nástupištích, z nichž na brzdy není dobře vidět. Problému si tedy nikdo před jízdou nevšiml.

České dráhy hned po loňském případu slíbily, že budou závlačky, které mají případnému uvolnění brzd zabránit, kontrolovat mnohem důkladněji. Nedávná překvapivá akce drážních inspektorů v depech ale zjistila opak a pokračující hrozbu pro cestující. Roman Šigut uvedl, že z šesti vlaků má minimálně jeden vůz chybějící závlačku. Za jediný den inspektoři narazili na 19 takových vlaků.

„Pracovníci, kteří jsou za to zodpovědní, byli okamžitě potrestáni snížením osobního ohodnocení,“ nechal se slyšet mluvčí ČD Radek Joklík. Nyní České dráhy znovu tvrdí, že po aktuálním zjištění Drážní inspekce přijaly další, ještě přísnější opatření. To by mělo zajistit, aby všech zhruba 1 800 závlaček na každém vlaku neuniklo před jízdou kontrole.

Roman Šigut
Roman Šigut