Vlaky do Litomyšle a Poličky mají namále

Litomyšl/Polička – Dvěma lokálkám v Pardubickém kraji hrozí zastavení osobní dopravy. O vlaky může zcela přijít Litomyšl, ve směru od Žďárce u Skutče možná přestanou jezdit také do Poličky. Vedení Pardubického kraje je přesvědčeno o tom, že peníze, které na provoz na obou tratích dává Českým drahám, jsou promrhané. Podle radního pro dopravu Jana Tichého nemají lidé o vlaky zájem. Veřejnou dopravu mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí i mezi Poličkou a Žďárcem u Skutče by tak měly zajišťovat výhradně autobusy. Pokud by obce chtěly vlaky zachovat, měly by se podle kraje podílet na platbách za jejich provoz.

Proti snaze krajského úřadu zrušit tradiční lokálky se ostře postavily obce. V případě poličské trati poukazují i na nedávnou rekonstrukci trati za 230 milionů korun. „Jistě, je to absurdní,“ podotkl starosta obce Krouna Pavel Ondra.

I přes odpor starostů

Kraj ale chce šetřit, i kdyby tak znehodnotil rekonstrukci za stovky milionů. Navíc uklidňuje obce, které se bojí zhoršení dopravní obslužnosti. Je přesvědčen o tom, že autobusy dokáže objednat tak, aby obsloužily i menší obce ležící u obou tratí. „Předložíme starostům obcí autobusové jízdní řády a budeme se s nimi snažit dohodnout. Pokud se to podaří, budu to považovat za závazné,“ uvedl krajský radní Tichý.

Vlaky pravděpodobně přestanou jezdit i přes odpor starostů. Obce by podle Jana Tichého musely zajistit, aby vlaky začalo jezdit více jejich občanů, nebo začít přispívat na provoz. „Pokud je někdo proti, měl by k tomu mít jasné argumenty. Nestačí říct, že se mu to nelíbí, měl by předložit nějaké konstruktivní řešení,“ řekl radní.

/*json*/{"map":{"lat":49.862775853413,"lng":16.202087402344,"zoom":9,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":49.95033627078,"lng":16.155395507812},{"lat":49.944039881584,"lng":16.156940460205},{"lat":49.942714221085,"lng":16.160717010498},{"lat":49.932770604509,"lng":16.161918640137},{"lat":49.923709078335,"lng":16.176853179932},{"lat":49.919619783138,"lng":16.181659698486},{"lat":49.912545588761,"lng":16.190757751465},{"lat":49.91144015214,"lng":16.196594238281},{"lat":49.906797041632,"lng":16.201400756836},{"lat":49.903701386305,"lng":16.213245391846},{"lat":49.901490082299,"lng":16.213932037354},{"lat":49.899389249609,"lng":16.224918365479},{"lat":49.900605532316,"lng":16.230239868164},{"lat":49.891537959928,"lng":16.247234344482},{"lat":49.890321448647,"lng":16.260452270508},{"lat":49.887556536243,"lng":16.271438598633},{"lat":49.887003534756,"lng":16.276760101318},{"lat":49.885344492281,"lng":16.280708312988},{"lat":49.885565701239,"lng":16.288261413574},{"lat":49.884791465452,"lng":16.290836334229},{"lat":49.880477638743,"lng":16.292724609375},{"lat":49.876052800671,"lng":16.297702789307},{"lat":49.874614640989,"lng":16.305084228516}]},{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":49.719041213108,"lng":16.263542175293},{"lat":49.72037301855,"lng":16.244144439697},{"lat":49.722592613113,"lng":16.233329772949},{"lat":49.717598382656,"lng":16.223373413086},{"lat":49.71826430973,"lng":16.219940185547},{"lat":49.718153322519,"lng":16.211528778076},{"lat":49.723369447238,"lng":16.209297180176},{"lat":49.7249230782,"lng":16.202602386475},{"lat":49.730249435478,"lng":16.190071105957},{"lat":49.732468578523,"lng":16.187839508057},{"lat":49.731359019683,"lng":16.175651550293},{"lat":49.734465720514,"lng":16.169986724854},{"lat":49.742342534749,"lng":16.164493560791},{"lat":49.744006486834,"lng":16.159687042236},{"lat":49.748776166528,"lng":16.15161895752},{"lat":49.749552581628,"lng":16.14595413208},{"lat":49.751327198046,"lng":16.141834259033},{"lat":49.749219833821,"lng":16.12621307373},{"lat":49.751659931396,"lng":16.122264862061},{"lat":49.75265811775,"lng":16.114196777344},{"lat":49.750107156233,"lng":16.110248565674},{"lat":49.75265811775,"lng":16.106128692627},{"lat":49.752325391248,"lng":16.100807189941},{"lat":49.753989000933,"lng":16.097373962402},{"lat":49.751438109416,"lng":16.086559295654},{"lat":49.754543524813,"lng":16.083126068115},{"lat":49.755098042354,"lng":16.078491210938},{"lat":49.757316049109,"lng":16.075057983398},{"lat":49.757205151181,"lng":16.072483062744},{"lat":49.75299084197,"lng":16.062698364258},{"lat":49.754543524813,"lng":16.052055358887},{"lat":49.758868593477,"lng":16.052398681641},{"lat":49.760531978711,"lng":16.048793792725},{"lat":49.764523870457,"lng":16.050338745117},{"lat":49.771398024683,"lng":16.041240692139},{"lat":49.775167308292,"lng":16.0422706604},{"lat":49.775832445557,"lng":16.036605834961},{"lat":49.777716951564,"lng":16.035747528076},{"lat":49.785475910022,"lng":16.036949157715},{"lat":49.788579145498,"lng":16.032314300537},{"lat":49.793455256737,"lng":16.032657623291},{"lat":49.795560698468,"lng":16.030426025391},{"lat":49.798109268622,"lng":16.037292480469},{"lat":49.803095213594,"lng":16.037635803223},{"lat":49.80896689032,"lng":16.031112670898},{"lat":49.818049967964,"lng":16.028022766113},{"lat":49.821040364365,"lng":16.020641326904},{"lat":49.827352816509,"lng":16.015491485596},{"lat":49.833775167967,"lng":16.016178131104},{"lat":49.834660942622,"lng":16.004161834717},{"lat":49.838425303909,"lng":15.999355316162},{"lat":49.836321726372,"lng":15.989227294922},{"lat":49.832114296759,"lng":15.989227294922},{"lat":49.825691724749,"lng":15.992660522461},{"lat":49.823144606599,"lng":15.987510681152},{"lat":49.820597354338,"lng":15.98596572876},{"lat":49.821483370335,"lng":15.981845855713},{"lat":49.826023947664,"lng":15.977897644043}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Trať Choceň–Litomyšl byla otevřena v roce 1882, dlouho byla klíčovou spojnicí dvou východočeských metropolí s hlavní olomoucko-pražskou dráhou. Úsek z Vysokého Mýta do Litomyšle v současnosti už není v dobrém stavu, vlaky tak musí jezdit pomalu. Dráha přitom vede souběžně se státní silnicí I/35. Kraj chce, aby vlaky přestaly jezdit mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. O velmi vytížený úsek Choceň–Vysoké Mýto zatím má vedení regionu zájem.

Zbytečná rekonstrukce za stamiliony

Lokálka ze Svitav do Žďárce u Skutče vznikla během „boomu“ místních tratí v posledním desetiletí 19. století. Vlaky by měly nadále jezdit ze Svitav do Poličky. O dopravu ve zbylém úseku – rovněž částečně souběžném se státní silnicí – kraj nestojí, přestože Správa železniční dopravní cesty tuto trať loni nákladně zmodernizovala. „Je to trať, která je v současné době vybavena nejmodernějšími prvky,“ upozornil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Právě mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou se stala jedna z největších železničních nehod v české historii. Při srážce motorového osobního vlaku s uvolněnými nákladními vozy zemřelo devatenáct lidí, přežilo ji pouze pět cestujících. I tato nehoda vedla železniční správu k rekonstrukci, při které trať dostala zabezpečení dodnes na lokálkách málo obvyklé.