V Plzni častěji cestující kupují jízdenky na kratší dobu

Plzeň - V plzeňské MHD mění chování cestujících finanční krize a nezaměstnanost. Více se nakupují jízdenky na kratší dobu. Častěji si cestující pořizují i měsíční a jednorázové. Za poslední roky klesá meziročně o čtyři procenta nákup několikaměsíčního předplatného pořizovaného v době ekonomického růstu. Vyplynulo to z průzkumu mezi 800 respondenty v uzlových bodech MHD v Plzni. Radnice chce zvýšit také skokově cenu městské hromadné dopravy. Cestující by měli zaplatit za jízdenku o třicet procent více.

Tržby z jízdného dopravnímu podniku loni stagnovaly na 280 milionech korun, což byla zhruba čtvrtina ročních nákladů firmy stoprocentně vlastněné městem. V Plzni se také uvažuje o zdražení jízdného z dvanácti na šestnáct korun. Termín zdražení zatím radní neschválili.

„Pokles předplatného je dán tím, že začínají ubývat lidé, kteří to považovali za tradiční nákup v době, kdy byli zvyklí na tramvajenku, takže nám populace stárne. Navíc předplatné se v naprosté většině nakupuje kolem Vánoc, kdy jsou ekonomicky slabší rodiny významně finančně oslabeny, a tudíž nekupují celoroční, ale jenom kratší,“ uvedl autor studie spokojenosti cestujících s plzeňskou MHD Pavel Prunner. Na krizi podle něj nejvíce doplácejí méně movití lidé. Častěji koupí denní jízdenky, které jsou dražší než předplatné, ale tito cestující nemají ušetřené peníze, aby mohli zvolit pro ně nejefektivnější variantu.

Loni se oproti roku 2009 pozastavil trend růstu nákupu papírových jízdenek. V roce 2009 podle Prunnera výrazně přibylo soukromých podnikatelů, kteří v době krize více než do té doby začali využívat MHD. Kupovali papírové jízdenky, na které byli zvyklí z minulosti.

Nejvíc nespokojení byli loni cestující s přeplněnými vozy a podle průzkumu vzrostla nespokojenost s chováním lidí v MHD a s jejich agresivitou. Větší význam lidé přikládají rychlosti přepravy. Dopravní podnik by měl například domluvit rychlejší pruhy pro autobusy jako v Praze, což ale budou negativně vnímat řidiči osobních aut, míní psycholog.

Plzeňské městské dopravní podniky loni převezly 102 milionů lidí, shodně jako o rok dříve. Vozy městské firmy ujely 15,04 milionu kilometrů, také zhruba stejně jako v roce 2009.

Cestující
Cestující